fredag 6 januari 2012

Blooming Friday.

Det är årets första Blommiga fredag och temat är 'Minnessaker'

Ute i trädgården finns det flera saker som väcker minnen till liv.
När Olsynium biflorum blommar tänker jag på när vänner från Norge var på besök.

Krolliljan - Lilium martagon sp. påminner mig om en trevligt möte med en Liljeförädlare från Lettland.
Den vackra Krolliljan var en gåva utöver min beställning.

En vacker sten i form av ett Hjärta.

Den rostiga glada solen som för många, många år sedan hängde i någon annans trädgård.
Spred sedan solsken på en balkong under flera år.

Den har nu funnits 10 år i min trädgård.
Solen väcker ett extra kärt minne om en person som inte finns i min närhet längre.

Nu är jag nyfiken på vad andra bloggare har för 'Minnessaker'
Häng med så kollar vi hos Katarina med bloggen


Trevlig kväll!

22 kommentarer:

  1. Minnena ger trädgården ytterligare en dimension....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker lilja. Fina minnen du har.
    Ha en skön trettonhelg.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Gillar din tolkning av dagens tema Och oj vad snygg solen är :) blommor vekeer verkligen minnen Kram Suss

    SvaraRadera
  4. Underbar tolkning! Växter/saker med speciella minnen blir verkligen kära!
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  5. Smukke billeder. Jeg venter efter forår.
    Hvor er den glade sol fin.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera
  6. heisann!

    Så flott å kombinere minner til hver av blomstene og bildene ellers!

    Lyst til å ta en tur ut i naturen med kamera på starten av det nye året ?
    Bli med på vinterens Blogger's Sunday Walk!

    Mer informasjon finnes på bloggen min,litt her og litt der ;:OD)

    SvaraRadera
  7. Mysigt med så många kära minnessaker! :) Både Olsynium och prickiga krolliljan var riltiga snyggingar!
    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Vilka fina bilder!

    Liljor i alla dess former är verkligen vackra!

    Jag införskaffade först i somras några liljor - det kommer definitivt att bli fler.

    Ha det bra!
    /Helena

    SvaraRadera
  9. Härliga minnen du har i trädgården! Krolliljan är så vacker, hoppas jag någongång ska lyckas få in den i mina rabatter!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Kul att läsa om vackra minnen i trädgården, själv har jag tyvärr inte så många. Endast minnen från mitt hus i Stockholm och det är kanske inte riktigt samma sak!

    SvaraRadera
  11. Vilka fina minnen du har.
    Krolliljan är ju otroligt fin den skulle jag vilja ha också. Tror du att den finns att köpa??

    Ha en fin helg
    Kram
    Gunilla

    SvaraRadera
  12. Krolliljan var en frösådd som liljeförädlaren hade fått fram. Eftersom frösådder ger olika utseenden så finns det kanske inte så många ex. av den.
    Han har gott om andra sorter man kan beställa.
    http://www.lilijas.info/

    SvaraRadera
  13. Trevliga minnessaker du visar, din rostiga sol är jättefin!
    kram mia

    SvaraRadera
  14. Fina liljor o den rostiga solen tilltalar mig såklart!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  15. Så många fina minnen och den solen, helt speciell, måste vara en riktig klenod i trädgården :)

    SvaraRadera
  16. Fina minnen. Kul att kika runt hos alla och titta på olika minnessaker.

    Kram

    SvaraRadera
  17. Hej Helen, fina bilder du visar här. Jag såg att du registrerat din trädgård på Trädgårdsrikets hemsida inför Tusen trädgårdar. Kul!
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  18. Den där krolliljan...mums!
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  19. Vilken vacker blogg du har! Och här hittar man massor av inspiration märker jag...ropade precis hit maken om frigolitlådorna! Vilken bra ide, det kliiiar så vansinningt i odlingsfingrarna och köksbänken är full redan...till kattens missnöje ;). Jag kommer mer än gärna tillbaka. På återseende! //Kram Marie

    SvaraRadera
  20. GRATTIS! Vinst hos mig. Skicka din adress till eva.linnea@live.se, så får du din vinstbok.
    En fortsatt skön söndag önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  21. Hej Helen. Hittade din artikel på odla.nu . Jätte bra!!! Tänkte bara dubbelkolla med dig om en sak. Och bara om du vill....svarar du.

    Jag har sparat lite akleja frön från i höstas som jag tänkte försöka mig på att så. Har läst att man kan både förså dem i kyla och på vanligt sätt. Stämmer det?? Känner mig nämligen lite osäker på det där med kyla och vill gärna så inne så som jag sår ett åringar. Vad är din rekomendation....kyla eller som vanligt??

    Kram

    SvaraRadera
  22. Tack så jätte mycket för svaret. Men du menar alltså att när de stått ute i ca. åtta veckor så tas de in för att gro ELLER så kan de fortsätta stå ute.

    Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...