söndag 22 januari 2012

Allting vitt, vitt, vitt.....


Vad det snöar!
Det har pågått i flera dagar nu.
Växthuset ligger inbäddat i högar av snö runt om.
 Har sopat av taket flera gånger i vinter för att snötyngden inte ska bli för stor.


Ser ni trädstammen på Knölalen - Alnus incana f. gibberosa?
Den är både häftig och ful med sina knölar men är ett av mina favoritträd.


I dag är det söndag, det innebär koll av frösådderna som står i mörker och i ett svalt utrymme som håller -4º - +4º.


Plastfilmen vänds, lite kondens i locken torkas av, kollar också så att ingen jordyta torkar ut.
Håller igen lite med att låta frösådder gro inne ännu en tid.
 Men idag ser jag en liten, liten grön prick i sådden av Dianthus giganteus.


Köpte 'moderplantan' förra sommaren av Larz Danielsson då jag besökte honom.
Gillade Nejlikan enormt och vill gärna ha fler av den och eftersom plantan gav några frön kunde jag inte låta bli att fröså nu.

Dianthus giganteus har en låg bladrosett med smala blad, mörkrosa blommor på en hög styv stjälk som blir ca. 70-100cm.
Ser att den finns i växtlistan hos Spezialplant.

Hej och Välkommen vill jag hälsa ny följare.
Roligt att du har hittat hit.


Önskar er alla en fin avslutning på helgen.


6 kommentarer:

  1. Men oj, knölal alltså! Hade aldrig hört talas om den förr, men nu står den på vill-ha-listan. Vilken häftig fuling!

    SvaraRadera
  2. Här har vi fått påfyllning av snö också.
    Enligt dagens tidning så är snödjupet 0,5 m och tjäldjupet 15 cm så jag tror att kommer vårvärmen så försvinner snön snabbt.
    Men vi kanske inte har fått allt ännu.

    Knölal det har jag aldrig sett och hört talas om. Nu får jag googla.
    Den är riktigt ful-snygg.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Vilket roligt träd.Och så mycket snö ni har.Har vi två cm så är det inte mer.Kram

    SvaraRadera
  4. Även vi har fått lite påfyllning i helgen, hoppas bara vi slipper reprisen från förra årets februari. Fy vad snö det kom.
    Knölalen var en ny bekantskap, läcker!
    Tack för dosa och fina fröer, nu ska här sås:)

    SvaraRadera
  5. Knölalen såg jag på en trädgårdsvisning förra sommaren.
    Jag föll pladask för den. Har inte köpt nån än....men VILL HA!!!!!!
    Så duktig du är på frösådder det är alltid lika roligt att läsa det du skriver.
    Ha det bra i snön, det är ju bara drygt 2 månader kvar med detta vita täcke.

    SvaraRadera
  6. Oj vad snö hos dig ! Nejlikan har jag också, och jag tog visst frö...var jag nu har dem ? Ska genast leta reda på och så dem, jag gillar den skarpt också.
    Ha det gott
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...