måndag 16 januari 2012

Mentzelia decapetala - Kvällsstjärna.



I ett tidigare inlägg skrev jag om Nattblomster -Zaluzianskya capensis , en växt som öppnar sina blommor under kvällstimmarna.

Kom att tänka på Kvällsstjärna - Mentzelia decapetala som har likadant beteende.


Blommorna är ca. 12-15 cm. stor.
 Öppnar sig under eftermiddagen för att sedan stängas igen runt midnatt.
Doften är ljuvlig, som den bästa parfymen.

Frösådde i fuktad såjord i början på februari.
Lägger plastfilm med lufthål i för att fukten ska bevaras bättre och jordytan inte torkar ut så fort.
Krukan ställdes under växtbelysning i rumsvärme, ca. +20º.
Fröna började gro inom 1v.
Skolade om med 1 planta/kruka ca. 1 månad efter grodd.

Plantorna ställdes svalt, ca. +15º och under växtbelysning.
Planteras ut i torr solig rabatt/stenparti då risken för frost är över.
Bladen är djupt tandade.


Stjälken har en svag orange färg, blir ca. 30-40cm. hög. har djup pålrot.


Är sommaren varm hinner någon enstaka planta bilda en frökapsel så man kan fröså året därpå igen.
Kvällsstjärnan är inte härdig i min zon utan man får räkna den som 1-årig.
Fick ett fåtal frön från egna plantor några gånger.

Lyckas ni hitta frön någon gång så tveka inte att köpa.

Hej och Välkommen vill jag önska ny följare!
Det är så roligt att du/ni har hittat hit.

Trevlig kväll önskar jag till er alla!




8 kommentarer:

  1. Härligt! Just sådana blommor som jag älskar! Doftande och vita, kan inte bli så mycket bättre :-) Hoppas på att hitta frön jag, men årets fröbeställningar är redan gjorda så det får bli nästa. Om jag hittar den.

    SvaraRadera
  2. Söt blomma, verkar ha en ljuvlig doft också!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Åh vad spännande, är riktigt förtjust i doftande blommor. Ska leta frö som en galning och ser du några får du gärna berätta det.
    Tack för tipset/Vivian

    SvaraRadera
  4. Så fin! Doft är alltid välkommet, inte minst på kvällen när man kanske har en stund över att gå runt och "sniffa".
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  5. Hej! Inspirerande att läsa om dina projekt. Jag sådde ju ett par perennfröer i höstas, men nu beställde jag två sorter till – bolltistel och bollviva. Ska bli spännande!

    SvaraRadera
  6. Väldigt vacker blomma, och ett riktigt roligt bladverk också.

    SvaraRadera
  7. Vilken liten sköning! Är väldigt förtjust i nattblomster. Kanske kan även den här vara något för doftrabatten.. Vad gillar den för läge?
    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Hejsan, jag väntar med spänning just nu på att min kvällsstjärna skall hinna slå ut. Den har flera stora knoppar. Årets frösådd. Har den i halvskugga, borde säkert ha varit full sol. Den växer långt uppe i Kanada så hopp om övervintring finns, tror jag. Plats norr om Vasa i Finland.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...