tisdag 3 maj 2011

Våren tog time out!

Ja, nu är det kallt, verkar som om det är så i hela landet.
Har absolut ingen lust att vara ute, varken för att fortsätta rensningen av rabatterna eller för att fota.
Men kunde inte låta bli att titta lite snabbt på den lilla Tibasten - Daphne X rollsdorfii. 'Wilhelm Schacht' som köptes av Jiri Papousek i fjol.

Den är grön och fin.
Undrar ifall den kommer att blomma i år?
Tycker mig ana små knoppar men är inte helt säker.
På väg ut i växthuset såg jag att Rankspenaten – Hablitzia tamnoides har börjat krypa upp ur backen.

 Skotten är vackert vinröda från början.

Nåja, det är trevligt att få 'värma' sig med paket innehållande växter

Plantorna från Larz har anlänt
Han har ett spännande sortiment och det finns mycket att önska men man måste begränsa sig lite.
Kolla gärna in här

 Mitt paket innehöll:
Disporum megalanthum
Clintonia udensis
Arisaema ciliatum
Zigadenus sibiricus
och den söta
Sippruta - Anemonella thalictroides


Önskar er alla en fin avslutning på tisdag kväll!

20 kommentarer:

  1. O vad glad jag blev över att se sipprutan!Köpte en på ZETAS förra året o jag tror o hoppas att den är på väg upp!!!Den är så skir o fin:-)
    Har oxå best.Larz tidigare i år var det jag helst ville ha ett par anemoner slut så jag hoppade best.detta år.Men han brukar ha fin kvalité tycker jag o bra packat!
    KRAM från mig!
    ps.ska inte du starta en webb butik o skicka växter?:)

    SvaraRadera
  2. Vi har också haft flera tristkalla dagar, då allt stått stilla. Utom sallaten under fiberduken - den har grott! Och nu lovas varmare väder till veckoslutet, så då får man väl ta i lite mer igen. :)

    SvaraRadera
  3. Jag fick också paket från Larz. Det innehöll Cypripedium flavum, C. reginae och C. guttatum v. yatabeanum.
    Stora fina plantor var det.
    Kjell från Öjebyn.

    SvaraRadera
  4. Har fått fler förfrågningar om att starta webbutik men det får jag fundera lite mer över :=)

    ja, idag är det faktiskt lite varmare ute, känns skönt.

    Vad roligt att du har hittat hit Kjell :=)
    Jösses, vilka spännande växter du har köpt. Dom sorterna är lite för avancerade för min trädgård och kunskap. Lycka till med odlingen av Guckoskorna.

    SvaraRadera
  5. Härligt med plantpaket och vilka härliga växter du köpt.
    jag fick ett antal clematisplantor från Estland igår så nu är de planterade i stora krukor på tillväxt.
    Vi har så kallt idag plus 4 och isiga vindar så jag fryser så ini vassen. Hoppas att värmen kommer snart.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Visst värmer det i iskylan med lite fina växter! köpte sipprutan förra året och den kommer upp med några blommor, sånt gör en glad.

    Just nu är det odlas växter som kommit hem men det är attan så kallt att plantera dem nu, får nog göra ett försök i allafall! (:D

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  7. Svinkallt här osså, men idag har solen visat sig. Vill ha tillbaka värmen som va här i påsk. Kram Helén

    SvaraRadera
  8. Öppna paket är alltid spännande, även om innehållet är känt. En söt sippruta, min är liten den också, men kanske ändå lite större, den heter 'XXL'!

    /Anette

    SvaraRadera
  9. Även här är det ruggigt och ämligt! Som vanligt bjuder du på spännande växter och den där Larz ska jag ta och kolla!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  10. Vilen spännande webbutik! Tackar för tipset, den hade jag missat:)
    Ha en bra fortsatt vecka! (I kylan, brrr...)

    SvaraRadera
  11. Vilken söt liten sippruta. Vädermässigt så får vi hoppas att värmen kommer tillbaka snart för nu är det bra trökigt. Vad spännande att få öppna paket.
    Ha det gott
    Susanne

    SvaraRadera
  12. Det är otroligt att vissa plantor orkar dra igång nu trots att det är så kallt ute. Roligt med nya plantor på posten.
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  13. Alltid lika roligt att titta in till dig här. Du är otroligt ihärdig med frösådderna och trädgården är väl snart en botanisk sensation. Sipprutan faller jag, liksom många andra, pladask för!
    Hej hej
    /Ann Marie

    SvaraRadera
  14. Vad skoj med paket från Larz. Det får inte jag i år men jag har fått det tidigare år och det är alltid lika roligt att öppna. Varför missade jag att beställa därifrån i år, hmmmm.... får bli ändring på det till nästa år.

    Ha det bra, Kerstin

    SvaraRadera
  15. Hej.
    Va kul att hitta hit.
    Ditt växthus är ju proppfullt!!! Vilket jobb du lägger ner på frösådder. För mig räcker det att ha fönsterbrädorna (några) fulla. Har förresten inget växthus heller, men det står på önskelistan!!!

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  16. kul med nya plantor...den lilla vita var ju jättesöt! Ska gå in på hemsidan och kolla genast...tack för tipset!
    kram mia

    SvaraRadera
  17. kul med nya plantor..den lilla vita var ju så söt! ska gå in på hemsidan och kolla..tack för tipset!
    kram mia

    SvaraRadera
  18. tokigt!!! jag trodde inte jag hade klickat på skicka kommentar sen försvann det så jag skrev en gång till.......

    SvaraRadera
  19. Sippruta! Så förtjusande. Jag går och väntar på tovsippan som ännu så länge ser frodig ut, men med denna frostiga vår vet man inte säkert vad som kommer att frysa bort och vad som kommer att blomma...
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  20. Här är det också kallt! Mina bergvallmoplantor har fått bo i boden på nätterna och i växthuset har fläkten gått för fullt. Har inte känt någon som helst lust att odla, men nu ska det bli varmare i helgen ... dags att plocka fram spaden igen och sätta igång med grävandet :)

    Hoppas du får en fin helg!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...