tisdag 31 maj 2011

En liten kort stund i kväll doftade det sommar.
Solen sken, det var vindstilla och varmt, doften kom från kvarterets blommande Häggar.
Enligt väderprognosen ska det regna några dagar framöver igen, undrar när rensingen av rabatterna ska bli färdigt?
Får stå i växthuset och skola om plantor i stället.
Har frösådd av Lilium rhodopeum från -09 som ska krukas upp med en lök/kruka.

Sätter en 'knivsudd' benmjöl i jorden vid omskolningen. Lökarna behöver lite näring eftersom dom ska stå ytterligare 1 år nergrävda i kallbänken.
Brukar även näringsvattna med svag lösning under sommaren.
Vinlönn - Acer circinatum frösåddes våren -10, nu har 3 plantor grott.

Dom ska krukas om till egna krukor för att sedan stå nergrävda i kallbänken till nästa sommar.

På tur att skolas om står bla.
 Vårakleja - Aquilegia glandulosa 
 Violklocka -  Campanula tommasiniana
 Orfordi-riddarsporre -  Delphinium orfordii
 Röd Bergvallmo -  Meconopsis punicea

Har frösått flera gånger de senaste åren  Lunddocka/Bägarlönn - Glaucidium palmatum.
 Det finns det rätt många plantor av dom i rabatterna.
Nu har de violetta börjat blomma.

Har även frösått med frön från vit 'moder' och kanske, kanske är det äntligen en vit på väg

Hoppas, hoppas!
Men misstänker att knoppen kommer så smånigom att anta en ljust violett färg.

Tolvgudablommorna slår snart ut sina blommor.
 Här är  Dodecatheon pulchellum 'Red Wings'

Tidig Bergvallmo -  Meconopsis quintuplinervia med sina fjuniga nedåtböjda knoppar som snart ska stäcka på sig.

Följer även med spänning fortsättningen på utvecklingen av den frösådda Lilium 'Tsing Tauense' som jag har förstått inte är så vanlig i trädgårdar i mina trakter.

Tror inte den kommer att blomma i år, men bladen är ju fina.

Var en snabb sväng till Luleå och naturligtvis 'måste' man kolla utbudet i handelsträdgårdar och blomsterbutiker.
Fyndade ett Fikon 'Brown Turkey' på stam ca. 80cm med 4 frukter förr 199:-


Tänk vad lätt det är att falla för frestelsen.

Natti, natti!

 

11 kommentarer:

  1. O du har mycket härligt kvar att vänta på :-)
    Vet du om det finns olika vita tolvgudablommor för jag har ju 3st. varav 2 är ljusgröna o en är mörkare i bladen samt har nästa brungrön blomstängel.Ska vara samma enligt etiketten men det vet man ju inte.
    Kul med fikon har oxå haft ett som stod o stampa i många år kanske bättre att köpa en större planta!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Så mycket fint du har som är på gång och ska blomma hos dig. Vilket fynd du gjorde med fikonträdet.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Så många fina fröplantor.Och fikonträdet var ju verkligen ett fynd.Ha det gott.

    SvaraRadera
  4. Saknade dig igår på växtmarknaden.
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  5. Du har verkligen supergröna fingrar! :) Så roligt att följa alla dina frösådder och läsa om dina erfarenheter. Älskar sådana här inlägg!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Oj vilka fina sorter du har frösått du är verkligen ett proffs.
    Liliumen verkar en riktig raritet jag skall googla på den.

    Vi hade växtmarknad igår ochså . Jag hade ingen försäljning för jag hade inte tid att ställa iordning krukorna som har stått i kallbänk sedan ifjol men det var två stycken från Umeå som kom och hade fina växter till salu. En tror jag att du kanske känner till Margareta Wiklund hon köpte jag några växter av.

    Ha en riktigt fin långhelg
    kram
    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Hejsan Helen!
    Så mycket läckert du visar som vanligt. Jag tror allt att du kan vara lugn ang lunndockan. Om blomknoppen är vit är den vit även när den öppnar sig./Anja

    SvaraRadera
  8. Blir alltid lika imponerad varje gång jag läser dina inlägg. Ditt tålamod och din erfarenhet av avancerade frösådder är fantastiskt. Önskar jag hade en bråkdel av det......

    Vilket kap olivträdet var!! Grattis!!

    Kram¨Charlotte

    SvaraRadera
  9. Om jag åndå hade tålamod med frösådder! Så mycket härliga växter du visar och vilken lycka att så småningom få sätta ut dem i trädgården. Måste öva mitt tålamod!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Tack för bra tips! ska börja sära på mina sådder och tar då benmjölet till hjälp....som du sa.

    SvaraRadera
  11. Vilket otroligt inspirerande inlägg, tack.

    Ha en riktigt bra helg, Kerstin i Växjö (Trädgård och lite annat)

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...