lördag 21 maj 2011

Firar våren med en utlottning!

Det var länge sedan det var en liten utlottning, tänkte att det var dags nu.
Har funderat under dagen på vad vinsten ska bestå av och kom då på att en planta kanske kan vara kul att vinna.
Vet att många beundrar Grönliljan - Zigadenus elegans och det finns 2 extra plantor över av.


Plantorna är 3-åriga frösådder som nu börjar växa till sig lite i storlek.

Då frösådda plantor ger lite varierande bredder på bladen namnmärker jag dom med Zigadenus sp.
Vore fel att skriva något annat.

Den 3:dje växten får bli en liten planta av Triosteum himalayanum - Feberot.
Så här se 'moderplantan' ut.

Både Grönliljan och Feberoten trivs i halvskugga/skugga i ngt. fuktig men väldränerad jord.

Totalt blir det 3 växtpaket á 1 planta/paket.
2 Grönliljor - Zigadenus sp.
1 Feberot - Triosteum himalayanum.
Vinsterna dras måndag kväll kl. 22.00!

Allt du behöver göra är att skriva en kommentar här under inlägget.
Lycka till!

Trevlig kväll!

33 kommentarer:

  1. O jag vill gärna vara med!Om man skriver flera kommentarer får man fler chanser då ;-)
    Försöka går ju fniss
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Klart att jag vill vara med! Fina växter båda sorterna!
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  3. Den chansen får man ju inte missa, så klart! =)
    /Acchleja-Carro

    SvaraRadera
  4. Även jag vill vara med på denna utlottning. Ha en fortsatt bra helg.

    SvaraRadera
  5. Vill absolut vara med :)!! Ska passa på och fråga dig om du vet hur det är med att så frön från rönn. Behöver fröna vara färska eller vågar man beställa från nån fröfirma och bara hoppas att det gror?

    mvh- anki

    SvaraRadera
  6. Klart jag vill vara med på utlottningen, grönliljan är också en av mina favoriter. Feberroten har så fina annorlunda blad. Är bären giftiga på den?
    Ha det gott/Stina

    SvaraRadera
  7. Nämen åh, så klart jag vill vara med! Grönliljan är bara för läcker. Stod och var på väg att köpa en sådan förra sommaren. Men hade redan köpt så mycket den gången. Var hos min svärmor som bor i södra Lappland/zon 6-7, och där finns det en handelsträdgård som har en del roligheter. Tror du jag ångrade mig sen?!........ Hoppas på tur här ;-))

    Önskar dig en underbar söndag!
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  8. Här är jag gärna med!
    Ha det gott

    SvaraRadera
  9. Här vill jag också vara med och prova lyckan.
    Ha en skön söndag.
    Kram susanne

    SvaraRadera
  10. Åh, vilket läckert växtpaket du lottar ut....klart jag vill vara med....det kan jag ju inte missa. Underbara bilder! Håller tummarna:) Mvh Helén

    SvaraRadera
  11. Jag vill också gärna vara med och ha chansen att vinna. Jag hoppas du får en riktigt fin och skön söndag! Mvh Gunilla

    SvaraRadera
  12. Yes! En chans på grönliljan vill jag inte missa! Sådde den tidigt i våras, men än så länge syns inget grönt i krukan, så jag är rädd att det misslyckades :-(. Håller alla tummar och tår ;-)

    SvaraRadera
  13. Hej Helen! Jag upptäckte din blogg för ett par veckor sedan men tror aldrig att jag har kommenterat men jag är in och kikar nästan varje dag! Det är så underbart för mig som bor i zon 5 att ha hittat en inspirerande trädgårdsblogg som inte ligger i zon 1 eller 2....

    Vi ligger just nu i startgroparna att anlägga vår 4000 kvadratmeter stora trädgård som var helt vildvuxen när vi tog över den för ett par år sedan, då vi håller på att helrenovera huset har det inte blivit så mycket tid över för trädgården men nu ska det bli ändring på det och grönliljan finns med på min långa "vill ha" lista!

    Oj va långt det blev! Håller tummarna och hoppas på tur!

    SvaraRadera
  14. Vilket fint växtpaket.Vill gärna vara med och kanske vinna.Gunsan

    SvaraRadera
  15. Jag vill gärna vara med i din utlottning. Vilka fina växter, de vill man gärna vinna.
    Kram!

    SvaraRadera
  16. Hej hej!
    Roligt med ett lotteri. Vilket bra sätt att bli av med plantor som blir över. Du har dessutom så många spännande sorter. =) Ha det gött!
    Hälsningar Jenny

    SvaraRadera
  17. Åh, då vill jag vara med i din utlottning Helen! Vilka fina vinster!
    Hälsningar Helena H.

    SvaraRadera
  18. Jag vill förstås också vara med...
    Hoppas på tur, Feberroten gillar jag!

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  19. jag vill gärna vara med i utlottningen - har redan sett ut var de ska få växa :-) vad tror du om ett parasollblad och majbräken som grannar???

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  20. Vill också gärna va med. Häftigt om man
    skulle vinna. Hoppas på tur.

    SvaraRadera
  21. Åh... jag vill oxå vara med i utlottningen! Så spännande växter och jag hoppas så, att det blir jag som vinner :) brukar inte vara självisk men i en utlottning är jag det ;)
    Ha det bäst :)

    SvaraRadera
  22. Hejsan alla!
    Vad roligt att ni gillade plantorna som är till utlottning.
    Ser några nya namn bland kommentarerna som jag vill hälsa Välkommen hit till :=) Roligt att ni har hittat min blogg.

    Ang. frön av Rönn har jag bara frösått med färska frön. Har ingen erfarenhet av att beställa från fröfirmor.
    Det finns fröfirmor som verkligen tar hand om fröna och behandlar/förvarar dom på bästa sätt. Innan man beställer kan man maila och fråga hur fröna har förvarats.

    SvaraRadera
  23. Jag vill också vara med och tävla! Framförallt pga grönliljan, som ju är jättefin!

    SvaraRadera
  24. Vad kul!! klart man vill vara med på lotteri.
    Kram mia

    SvaraRadera
  25. Rolig idé, jag är gärna med på utlottningen av feberroten. Den har jag inte sett innan och har redan en plats till i minträdgård. Grönliljan vill jag dock itne ta från någon annan som inte har den, jag har nämligen redan den och jag håller med dig, den är kanonsnygg. :)

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  26. Hej! Har ingen blogg men hoppas att jag kan vara med i utlottningen ändå! Grönliljan har jag redan men om jag skulle ha turen att vinna Feberroten blir jag jätteglad, den var verkligen vacker i bladformen.

    Ha det gott!
    Åsa
    (....la@telia.com skickar fullständig adress om jag vinner ;-))

    SvaraRadera
  27. Hej!!!
    Jag vill också vara med i utlottningen av dessa växter, har ingen av dem!!!
    Har ingen blogg!!!
    Hälsningar från
    Kerstin F

    SvaraRadera
  28. O, jag hinner vara med! Tjugo minuter till godo:)

    Ha en fin kväll,
    Rebecca

    SvaraRadera
  29. För sent! Såg inte ditt inlägg förrän nu och antar att jag missar utlottningen. Attans. Har haft fyra ystra föräldrafria barnbarn här sedan i fredags så allt annat har jag fått lägga åt sidan, inklusive bloggande och kommenterande. Men - barnbarnen är ändå högsta vinsten!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  30. Det blev lite för sent Laila men kan bara hålla med om att barnbarnen är absoluta högsta vinsten.

    SvaraRadera
  31. Tackar för infon om hur du gjort :).Skulle ju kunna tänka sig att det lyckas bäst med färska frön för i naturen sköter väl fåglarna om rönnens spridning. Men då det gäller lite special rönnar e det ju lite svårt att få tag i färska frön. Ska meddela om jag beställer frön och det lyckas.

    mvh aki

    SvaraRadera
  32. Annica!
    Vilka speciella sorter söker du?
    Jag kanske har eller någon annan vänlig själ som kan skicka till dig under hösten.
    Jag har även någon/några frösådda fröplantor som kanske kan vara av intresse.
    Maila så får jag veta mer.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...