lördag 14 maj 2011

Tiden rusar iväg!

Förstår att det är fler än jag som inte hinner eller orkar blogga så mycket just nu.
Nog finns lusten men dygnet har för få timmar.
Har tittat in hos er för att läsa lite vad ni sysslar med men har inte alltid lämnat något avtryck efter mig.
Det är mycket som händer i rabatterna, växerna 'poppar upp' med en rasande fart.
Sen ska det rensas, gödslas och läggas på ett tunt lager av ny jord så det ser snyggt och städat ut.
Två dagar har gått till att rensa i och runt kallbänkarna.

Snyggt och prydligt!



Grönlilja - Zigadenus elegans, Saxifraga fusca, Rosenpion - Paeonia veitchii, Feberrot - Triosteum himalayanum, Ligularia alpigena, Våradonis - Adonis vernalis, Lilium artvinense, Sorbus rosea och Svavelpion - Paeonia mlokosewitschii är några av växterna i lådorna.
Lackpion - Paeonia obovata,  frösådd från vitblommande 'moder'.  Går med förhoppningar om att någon planta ska få ärva de vita generna.
Lilium rhodopeum frösåddes -10 så nu är det snart dags att skola om med 1 lök/kruka och börja gödselvattna svagt.

Viburnum lantana ‘variegata’ frösådd -10

Den ska under sommaren planteras ner i någon rabatt.
En glad överaskning var att se Helleborus thibetanus igen efter att den har varit 'försvunnen' under två somrar.

Den är inte stor men förhoppningsvis ska den växa till sig igen.

Önskar er alla där ute i stora vida världen en härlig helg!


17 kommentarer:

  1. Har saknat dina inlägg, (även om jag är usel på att kommentera dem). Nog finns jobb så här års och nog är det så att tiden inte räcker till.
    Inser att det är kallbänkar som behövs här.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Det är samma här, allt tid går åt till att pyssla om trädgården och kommer in förrän vid 21-tiden... har också läst bloggar men inte kommenterat men tror det är lika överallt :)

    Här har vi fått regn så nu kan jag ta hand om insidan lite :)

    Ha en fortsatt skön helg :)

    SvaraRadera
  3. Det är så skönt med dessa vårdagar när man kan få pyssla i trädgården och göra annat som hör våren till...
    Håller med dig om att dygnet har alldeles för få timmar och blogga hinner jag knappt.

    Ha en skön lördagkväll!

    SvaraRadera
  4. Ja, ett par timmar till per dygn hade jag inte heller haft något emot.

    Ha en fortsatt finfin helg,
    Rebecca

    SvaraRadera
  5. Hittade just hit och är så glad över att ÄNTLIGEN hitta en blggane norrbottensodlare! Skåne i all ära, men det känns bra att få lite tips och inspiration från någon annan i samma del av landet, även om jag befinner mig några mil och en zon längre norrut. Jag kommer definitivt tillbaka till din blogg!

    SvaraRadera
  6. Nu är tiden knapp.... Hinner inte heller att lämna avtryck som man skulle vilja. Maj är en härlig med hektisk månad. I dag ställde ett regnväder till det så jag inte hann det tänkt :-) attans..... Hoppas på sol i morgon!

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  7. Hallå!
    Visst är det hektiskt nu svårt att hinna med för oss alla trädgårds'tokar'men kul är det :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder på dina små plantor med etikett i varje kruka. Jag önskar att jag hade lika fin ordning som du.
    Jag har frösådda perenner som inte ännu grott trots att de varit utomhus sedan början av april i snö och kyla. Vad skall jag göra med dem nu? Har haft dem inne i växthuset i någon vecka men ställt ut dem när de inte vill gro, det är bl.a Slingerstormhatt. Behöver de in i frysen ett tag? Kanske detta är ett i-landsproblem, men jag undrar varför de inte vill gro. Vad hade du gjort?
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Visst är det lite svårt att få tiden att räcka till nu när allt skall ut i landen och allt skall fixas på en gång. Men samtidigt är det väldigt tillfredsställande att äntligen få jord under naglarna. Ser så fint och intressant ut i din trädgård. Ha en fin dag/Gela

    SvaraRadera
  10. Stiligt och så många godingar du har i ditt !stall". Idag blir det studiebesök på kollo i Gävle med trädgårdsföreningen och då som tack får väl någon av mina godingar flytta dit.

    SvaraRadera
  11. ser fint ut Helen!Många delikatesser också:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  12. Hejsan på er alla!
    Läser att det är för få timmar för er också, skönt att fler tycker lika :=)

    Hej Maria!
    Roligt att du hittat hir och vill återkomma.
    Du är varmt Välkommen!

    SvaraRadera
  13. Så spännande den ser ut, din Viburnum lantana ‘variegata’. Jag försökte få syn på svavelpionen i din låda. I min låda har det grott något där etikettens text suddats bort, och jag misstänker starkt att det är en mlokosewitchii med lite grönrosa blad.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Just nu blir det mest snabbläsning av bloggar och inte så mycket tid till kommentarer!
    Ger mig i alla fall tid att säga att jag tycker att du har väldigt prydligt i dina kallbänkar!
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  15. Hej Helen
    Håller helt klart med, just nu önskar jag dubbla helger för att hinna allt jag vill^^
    Vilka imponerande sådder du har, där var det ordning och reda minsann :)

    SvaraRadera
  16. Ja, ordning och reda är ett måste för att kunna hålla koll på vad jag har :=)

    SvaraRadera
  17. Förstår alla etiketter, med så många krukor kan man ju inte komma ihåg annars. Imponerad :)

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...