måndag 16 maj 2011

Spöken på altan?

For en snabb sväng till Rutviks handelsträdgård i Luleå på förmiddagen.
Skulle bara köpa jord men föll för frestelsen att även handla årets nyhet av Petunia, 'Mystical Black Velvet'

Det är utlovat dåligt väder i flera dagar nu enligt SMHI och på väg hem kom regnet.
Jag varken vill, har lust eller tycker det är trevligt att gräva och rensa rabatter i sådant väder så dagens planer blev ändrade.
I fuktigt och varmt växthus började jag i stället plantera ballkonglådor och fylla krukor med sommarens växter.
Gillar Praktsalvia - Salvia splendens och köpte frön från Rara växter både av 'Reddy Purple' och 'Blue Ribbon'
Nu har 'Reddy Purple' startat sin blommning


Den kommer att blomma hela sommaren, bara knippsa bort utblommade blomstänglar så kommer det fler.
6 balkonglådor, flera krukor och 2 väggamplar är klara.
Sen har även några fler sorters perenner fått flytta över till frigolitlådor.
 Så nu står dom där på altanen för att få vänja sig vid 'utelivet' men väl skyddade mot nattens kyla.
Här är det staplat  frigolitlådor, 2 högar med 3 i varje

6 balkonglådor under bordet.

I det lilla plastväxthuset ryms 3 mindre frigolitlådor

Tur att sommarnätterna är ljusa för annars skulle grannarna kunna tro att det var spöken.
Och nog syns det väl att det har minskat antal växter i växthuset?


Natti, natti!


15 kommentarer:

  1. Nej, det syns nog inte att antalet växter minskat i växthuset... ;) Vilken otrolig plantprakt du har där!

    Jag har också några spöken stående här och där, men det är bara sallat och kryddor i dem. När järnnätterna kommer i juni brukar jag däremot ha spöken i hela trädgården - jag är rädd om vinbärsblomningen... :)

    SvaraRadera
  2. Vilken otrolig grönska du har i ditt växthus.....imponerande! Tycker nog att det är ganska trångt fortfarande;)
    Gillar salvian, jättefin...
    Vad vore livet för oss norrlandsodlare, om vi inte hade fiberduken?....Plantlöst!

    SvaraRadera
  3. Jisses vad plantor...hihi, och du säger att det minskat...det ser inte jag iallafall:) Petunia, 'Mystical Black Velvet' är såå snygg. Min mamma hade sett den "live" :), men hon köpte ingen. Intressant att se om den håller sig så mörk hela sommaren, eller om den ljusnar. Glöm inte att ta fröer av den......köper gärna av dig:) Mvh Helén

    SvaraRadera
  4. Ååå vilket härligt välfyllt växthus du har :-)

    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Jag har också "spöken" på altanen :)
    Hihi..inte syns det att det har minskat i ditt växthus! Härligt med alla dina plantor!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Jag beundrar er där uppe i norr som måste besegra nattkylan långt in i juni. Här i sydvästra Skåne är vi så bortskämda... Det är verkligen ett avlångt land som vi bor i.

    Mer välfyllt växthus har jag sällan skådat - underbart!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  7. Mystical Black Velvet är en fin nykomling, har ännu ej sett någon sådan men kommer att slå till när jag hittar. Om det syns att det minskat på växter eller ej...vet jag inte men däremot vet jag att jag tycker att du har ett så stor och härligt växthus med alla dessa blommor.
    Ha en bra dag
    Susanne

    SvaraRadera
  8. Man blir verkligen imponerad över hur långt dina frösådda plantor har kommit , kraftiga och fina.Den svarta petunian var riktigt snygg, det är alltid spännande med nya färger. Vi har fått mycket regn här i medelpad sista dagarna så kommer det lite värme nu så kommer nog växtligheten igång ordentligt
    Ha det bra
    Kerstin

    SvaraRadera
  9. Passar också på att göra annat när det är dåligt väder. På våren ska man ju helst vara överallt.

    Jag såg då ingen skillnad i växthuset ;0)

    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Hejsan på er!
    Jasså ni ser ingen skillnad, hahahaaa, ja, det kanske är så ;=)
    Gillar 'svarta' växter och det är kul då det kommer som nyhet på Petunia.
    Fröplantor från den kommer inte att bli lik 'modern'.
    Men vill man ändå pröva så kanske det blir många nyanser av mörkblå/lila avkommor.... kanske ska jag testa.

    SvaraRadera
  11. Skulle även skriva att...
    Kommer jag bara ihåg att samla frön så delar jag naturligtvis med mig till dom som vill ha :=)

    SvaraRadera
  12. Gillar glimtarna från ditt växthus! Full av beundran, hur bär du dig åt egentligen?
    Har försökt åtskilliga gånger att komma in på din blogg via min men har mötts av beskedet ERROR plus några siffror. Det verkar skakigt just nu, vad pågår?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  13. Det var en annorlunda och härlig färg på petunian!!! Jag kör blått i år (som alla andra år, verkar det som), men man skulle kanske variera sig något!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  14. WOW! Så många plantor du har - hur 17 hinner du med alla!?
    Jag har 5 sommarblommor (mest bladväxter) på altanen + en hängsyren som jag MÅSTE ta hand om idag. Fast det är inget vidare väder, lite kyligt så jag väntar framåt eftgermiddagen.
    Den där svarta petunian var tjusig, själv höll jag på att falla för en svart (var nog väldigt mörk lila) och svagt gulrandig, men besinnade mig. Har inga krukor kvar att planteri i!

    SvaraRadera
  15. Hejsan på er!
    Det var säkert den du såg Susie för vissa av blommorna har gula streck i mitten.
    Man hinner endast om man lämnar allt annat, vilket jag gör :=)
    Här är det också rätt kallt, lite regndis, perfekt för att vänja alla övervintrare med frisk luft.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...