torsdag 19 maj 2011

Spännande upptäckt!

Hösten 2007 fick jag 5 frön från Pionen - Paeonia obovata var willmottiae.
4 var krossade av postens hantering, den 5:te var lite skadad men la den i fuktad mossa och ställde burken i rumsvärme.
I mitten av feb-08 hade en rot vuxit ut och fröet planterades i jord och krukan ställdes sedan svalt, +-0,0º-+4,0º
Under sommaren växte det första bladet fram.
 Krukan stod nergrävd i kallbänken ytterligare ett år innan Pionen planterades ner i rabatten 2009.
I går kväll upptäckte jag den första knoppen!

Håller nu tummarna hårt för att blomman ska bli vit.
Enligt frögivaren är det den enda Pionen i hennes trädgård så chansen är ganska stor att den blir lik sin 'moder'
GOOGLAR man hittar man bilder.

Ha ne!


11 kommentarer:

  1. Grattis, ta semester eller komp, bevaka knoppen dygnet runt.
    Idag såg jag den för allra första gången i blom, hos Hannelotte. Otroligt läcker. Kommer första delens bilder därifrån på min blogg ikväll.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Va kul o coolt att du lyckats. Hoppas osså på en vit Pion, ska bli intressant att se om den blir som sin moder. Håller med föregående skrivare....komp eller semeeter...hihi. Ha det gott/Helén

    SvaraRadera
  3. Vad roligt!

    Jag blir så imponerad av alla som har sådant tålamod att så sånt som tar tid på sig.

    SvaraRadera
  4. Åh vad roligt!Då blir det stora trumvirvlen om den är vit då?!
    Tack för tipset ang.lundväxt.Jag har rosa o lila vårärt.En del frösådder finns ju runt om kring dom!Kan tycka att de blir alldeles för stora med tiden men kankse inte i gräs funderar jag?!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Grattis! Trägen vinner...
    Ska kolla in din blogg lite extra så jag inte missar blomningen för den kommer väl på bild?!

    SvaraRadera
  6. Jag kommer att hålla ögonen på knoppen, fota den mista lilla förändringen hela tiden.
    Kommer absolut att visa en bild oavsett vad det blir för färg.

    Hos mig blir Vårärten mellan 20-30cm men det kanske är för högt? Vet inte hur den växer i gräs, du får pröva :=)

    SvaraRadera
  7. Jees, Helen! DEN har jag! Dock har jag skaffat den lättvindigare än du ;)!
    Oavsett: Visst blir man knottrig av alla underbarheter som snart slår ut sina kalkar?/Anja

    SvaraRadera
  8. Vilken juvel! Så vacker, klart jag håller tummen för dig att den är vit.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Fantastiskt vilken lycka att fröet grodde och det har efter lång tid kommit en knopp.
    Jag beundrar verkligen dina gröna fingrar.
    Jag skall googla på den för att se hur den blir.
    Vilken lycka oavsett vilken färg det blir.

    Kanske något som skapar ha begär.:o))

    Ha en riktigt fin helg
    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  10. Vad spännande!!! Håller tummarna!!!
    mvh Anna i Gamla Falmark

    SvaraRadera
  11. Så spännande! Bara bladverket var ju väldigt vackert så med en vit blomma till det är det ju högvinst.
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...