tisdag 17 maj 2011

Lön för mödan!

Februari 2007 frösådde jag några frön från Lilium 'Tsingtauense' som kom från en samlare i Norge.
Krukan stod ute hela vintern och det började gro under sommaren samma år men 'stråna' fick stå orörda, passade bara mot torka.
Sommaren -08 planterades de små lökarna med 1/kruka, blandade in en 'knivsudd' benmjöl i jorden.
Gjorde om uppkrukningen även sommaren -09, några få smålökar planterades ner i rabatten.
Nu visar sig de första 'riktiga' bladen som är fläckiga.

Har läst på GOOGLE att blommorna är skarpt oranga vilket inte låter eller ser så vackert ut.
Hittade den här bloggen som man kan läsa mer om Liljan ifall man är intresserad.

December 2009 frösåddes några frön från Dårört - Scopolia carniolica.
Krukan stod ute hela vintern och fröna grodde sommaren -10.
Dårörtens småplantor vissnar ner ganska snart under sommaren därför får sådden stå orörd nergrävd i kallbänken ytterligare 1 år. Passar bara med vattningen.
Idag är dom omskolade med 1planta/kruka.
Man får vara väldigt försiktig eftersom Dårörten har pålrot, vilket man kan se tydligt här.

Som odlare får man vara utrustad med oändligt tålamod och envishet.

Årets frösådd av Ricin blommar redan

Det gör även fröplantorna av Törnrosas Kjortel - Rhodochiton atrosanguineum


Önskar er alla en fin dag!



6 kommentarer:

  1. Oj, blommar din ricinplanta redan. Min är ca 15 cm hög. Har inte vågat sätta ut den än. Är den känslig för frost, vet du?
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Hej Anne-Lie!
    Ricin är väldigt känslig mot frost, så man bör nog vänta med att ställa ut den nattetid än ett tag.
    Mina krukor står dock ute under dagen :=)

    SvaraRadera
  3. Du år så otroligt duktig med vintersådder1 Inspirerad av dig har jag faktiskt låtit en bricka med riddarsporrar som inte ville gro i vintras i lägenheten stå ute nu hela våren med omväxlande frost och supervarmt och - yes! Nu gror de som tokiga!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig lilja! Gillar du inte blommorna, får du väl odla den för bladen!
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  5. Så häftigt när man arbetar med en växt så lång tid och det sedan ger resultat!
    Vilken fin blogg du har!
    Ullis

    SvaraRadera
  6. Kanske jag med ska ställa ut mina Riciner på dagen så att dom får lite färg, mina är lite drygt 70cm höga nu.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...