onsdag 26 maj 2010

Ett spännande paket.

Det är 'lilla julafton' idag, har fått paket från Larz Danielsson, Spezialplant.

Väl paketerade stora fina växter, ett seriöst företag man kan köpa roliga spännande plantor/träd/buskar ifrån.
Rekommenderas varmt!

Vad innehöll det då? Jo,
Dvärgoxel (Sorbus chamaemespilus)
Syneilesis aconitifolia
Lilium taliense
Lathyrus subandinus
Berberis empetrifolia
Isopyrum hallii
Kinesisk Lyckobladbuske (Caragana densa)


Alla växter har inga svenska namn, jag använder mig av SKUD (Svensk Kulturväxtdatabas) då jag söker
http://www.skud.se/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=1

Nu ska jag gå ut i växthuset och plocka ihop växter till syrrans lådor och krukor, skönt att få lite mer plats, det står flera sorters perenner som väntar på omskolning.

Ha en bra dag alla ni där ute!

 
                                    

6 kommentarer:

  1. Superleverans! Den där nätplantskolan måste jag kolla upp! Lägger den i bookmarks. Blir nyfiken på berberisen. Varför och var planterar du den. Har en "vanlig" berberis som fanns här när vi tog över och den gör inget större väsen av sig.

    SvaraRadera
  2. Hos Larz kan man hitta hur mycket spännande som helst, det är bara ekonomin som sätter stopp =)
    Eftersom jag gillar Berberis och har rätt många olika sorter blev jag ju 'tvungen' att även köpa den här. Min tanke är att det ska få växa i stenpartiet.
    Kolla in Berberisen på bilden Larz har på hemsidan så får du se så vacker den är.

    SvaraRadera
  3. Jag har handlat direkt av Larz på väg till Sollefteå (ja, vi gjorde en liten omväg)! Hade ingen tanke på att man inte bara kan dyka upp hur som helst, och skämdes lite efteråt. Men vi fick på nåder titta oss omkring - och det blev en Vit violruta och lite till. ;-)
    /Ruben
    PS Vad enormt mycket sådder du har. Använder du allt själv?

    SvaraRadera
  4. Hej Ruben!
    Den vita Violrutan har jag också köpt av Larz för något år sedan, fungerar 'sisådär' i min trädgård, underligt eftersom jag har andra färger o sorter.
    Jag är ju en 'fröfreak' och 'måste' pröva det mesta =) Får jag mycket av någon sort så säljer/byter jag på någon av våra lokala växtmarknader. Alla sommarväxter planterar jag själv ner i krukor och rabatter, sen får lillasyster lite till sina lådor/krukor.
    På hemsidan dokumenterar jag sådder med bild och skriver hur jag har frösått. Titta gärna in även där =)

    SvaraRadera
  5. Härligt Helen!
    Måste bara få "skryta" att jag fick mina växter på Liseberg direkt av Larz :))!
    Fina växter du har beställt!Så roligt för dig!/Anja

    SvaraRadera
  6. Hej Anja!
    Ja, har man tur kan man möta Larz på någon växtmarknad och hämta upp sin beställning =) Det brukar sluta med att man handlar mer då man ser vad han har på bordet.
    jag är supernöjd över mitt köp!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...