måndag 3 maj 2010

Några av frösådderna 2009 och 2010

I höstas sådde jag bla. sju olika Rönnsorter, Naverlönn, Sibirisk Korkek, några sorter av Stormhatt, olika Trolldruvor och frön från variegerad Parkolvon. Sen förökar jag många olika Liljor genom sådd av bulbiller som får stå ute hela vintern och gro ute under våren året därpå.
Gillar Liljor enormt!


Lilium 'Notshka'

Min stora 'frösådd' startar oftast på årets första dag med frön som behöver kylbehandling, i år blev det bla. flera sorter av Allium, Flikbladigt Glaspärlevin, olika sorter av Clematis- och Codonopsis, Nejlikor, Bräckor, Tolvgudablomma, Liljor, olika Bergvallmon, Pioner, Japansk Korkträd, Koreansk Praktspirea, gul-och rödbladig Smällspirea, olika sorters Primula, Pimpineller, mer Sorbus, Hängstarr, Grönlilja m.m.
 
Sen längre fram under våren tillkommer sommarblommorna bla. flera olika Petunior, Tobaksplantor, Törnrosas kjortel, Purpurpilört, Trollförgätmigej, Jätteverbena, Prydnadsmajs, Änketårar, Svartöga, Tagetes, Känguruäpple, Prydnadshirs, Sommarrudbeckia, Ricin, Phlox, Lobelia m.m.
 
Inte undra på att det blir fullt i växthuset!
Nu kommer ju inte allt att gro i år, kanske inte alls, och några sorter blir bara ett fåtal plantor av.
Det är just sådden av frön, att se det gro, skola om och sen växa till plantor som är den stora spänningen, utmaningen och glädjen. Efter det när allt ska planteras blir det 'tuffare' och inte alls lika ljuvligt pga. besvärliga leder.
 
"Att vänta på glädjen är också en glädje"
Trevlig avslutning på måndagkväll!




 

11 kommentarer:

  1. Oj Helen, vad mycket du sår:) Japansk korkek låter jättespännande. Hur lång tid tar det innan det blir en decimeterstor planta?
    Vad är Änketårar?

    SvaraRadera
  2. Liljor är härliga, har inte så många så det går rätt bra att hålla koll på liljebaggarna.
    Känner så! igen mig i din beskrivning av glädjen att så.
    I mitt gamla växthus blev det också trångt.
    Ha en fin dag!
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Hej Bitte!
    Änketårar heter Tinantia erecta, har söta rosafärgade blommor, knopparna hänger innan den slår ut. Såg igår att fröna grott från Japansk Korkek, hur lång tid det tar innan det blir nåt återstår att se. Den är säkert inte heller härdigt i min zon 5 men man måste ju pröva =) Lägger sedan in bilder på hemsidan hur jag har frösått och bilder på plantorna.

    Hej Anette!
    Är rädd för att Liljebaggarna snart ska hitta hit också, hör att dom finns i 'storstan' Piteå.

    Ha en bra tisdag båda två!

    SvaraRadera
  4. Vad härlig med så mycket sådder! Jag älskar också liljor! Hos mig gäller det att klämma liljebaggar varje dag men ännu i år har jag inte sett någon. Ja du... jag gänner igen det där med jobbet att plantera ut allt...ajaj! Men det är så underbart sen att få njuta av allt!
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  5. Hej Irene!
    Må då vara planteringarna som ska göras i krukor, lådor m.m. men planteringarna som ska ner i rabatter!!!!
    Där skulle man ha en egen trädgårdsmästere som planterade där man pekade =)
    Ha en bra dag du med!

    SvaraRadera
  6. Du ju verkligen också lyckats fylla växthuset med sådder!!! Får ta ett jätteskutt till korgstolen, eller du har kanske inte tid att sitta där just nu?
    Liljebaggarna har redan siktats i Skåne – både IRL och spåren av dem...
    Hej hej
    /Ann Marie

    SvaraRadera
  7. Hej Ann Marie!
    Jodå, nog sitter jag fortfarande, kanske för länge och för mycket =)
    Nejdå, inga jätteskutt längre =) plantorna åker ut dagtid och in under natten så det finns golvyta att gå/stå på.
    Ha en mysig kväll!

    SvaraRadera
  8. Jag gillar också frösådder men jag ligger i lä i jämförelse med dina framgångar!

    SvaraRadera
  9. Hej 'Njut i din trädgård'!
    Vad roligt att du hittade hit för då hittade jag till din fina hemsida.
    Jo, frösådd är superkul, man köper nya frön och lär sig något nytt varje år =)
    Trevlig avslutning på kvällen!

    SvaraRadera
  10. Du verkar vara fena på det där med köldbehandling. Jag tycker det är knepigt. Har du beskrivit någonstans på din blogg i detalj hur du går tillväga? Skulle behöva goda råd.
    Gillar också liljor, vill ha fler. Vet du om de trivs i rhododendronjord?

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Laila!
    Nej, har inte beskrivit hur jag frösår på den här bloggen, här 'surrar' jag bara dagliga händelser. På hemsidan beskriver jag i albumet 'frösådd' hur jag gör både i ord o bild. Även där har jag en form av 'blogg' men på hemsidan heter den 'dagbok', kolla in där får du se =)
    Ha en bra onsdag!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...