onsdag 24 mars 2010

Dripp, dripp, dropp!

Åter en dag med solsken från en ganska molnfri himmel, det var lätt takdropp på solsidan, men inte smälter snön speciellt mycket, det är fortfarande för luftkallt. Har även promenerat den dagliga motionsrundan, väl hemma igen satt jag i hammocken och njöt i solen någon timme, i lä kunde man ta av sig jackan och sitta i bara linnet.





Sååååå härligt!











Postbilen hade med sig paketet med lökar från Botanicus idag, det innehöll bla. Lilium 'Nigt Flyer', Lilum 'Annemarie´s Dream' och Lilium Arabian Night'. Hoppas verkligen att L.'Arabian Night' kommer igång ordentligt för den var dyr, 120:-, men den var så fin att jag gärna prövar. I morgon ska alla lökar planteras ner i krukor och ställas svalt fram tills växthuset öppnas.


I 'frövärlden' så gror Blå Klockrankan (Cobaea scandens) väldigt dåligt, oftast så brukar den gro fort och lätt medan den vita formen kan vara lite 'trögare', nåja får väl vänta och se. För övrigt så är ikväll plantorna av Fläckig Tofsliljan bredskolade och plantorna av Sorbus 'Josep Rock' skolade om en och en i krukor.
Trots att det är bara fyra dagar sedan fröna såddes av olika sorters Petunia, Tobaksplantor och Rudbeckia så har dom redan spruckigt och man ser små gröna 'prickar', vad fort vissa frön gror!

Läser på dotterns blogg att hon har en uppmaning som jag gärna 'hänger på'.....
                                                   
                                 Glöm inte att le!






2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken bra hemsida du har. Dina olika frö sådder m.m. Jag tänkte fråga om du vet hur jag ska få mina frö sådder av blå bergsvallmo att gro. Förra året sådde jag men det blev inget. I år så har jag sått i kruka och satte ut den i januari...jag får hoppas att det kommer upp något nu när våren och värmen kommer.

    Sen har jag sått den inne i februari sen åkte den ut i flera veckor sen in igen men inte ett dugg har kommit upp. Jag vet inte hur jag ska få den att gro...jag läste ett inlägg här på din sida att dina växer så hur gör du?
    Mvh Lena

    SvaraRadera
  2. Hej Lena!
    Vad roligt att du gillade min hemsida! =)
    Det kan vara lite svårt att veta varför inte fröna har grott men pröva att ställ din sådd svalt och under växtbelysning. Det kan dröja allt från ca. 10-30 dar innan det gro. Ska försöka beskriva med ord och bild hur jag gör så kanske du får något mer tips. Lycka till! Håller tummarna för att dina frön ska gro.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...