söndag 14 mars 2010

Det gror......

Om två veckor skulle det vara dags för säsongsöppnadet av växthuset... om allt vore 'normalt'.

Nu tror jag att det kommer gå rätt många dagar in i april innan man överhuvudtaget törs, tur man har svala utrymmen, gott om plats och många lysrörsarmaturer.

Idag har det åter varit en dag med solsken och takdropp, man ser att de enorma snöhögarna krymper sakta men säkert, nog känns det långt bort till barmark, men vet ju att då det väl börjar smälta går det fort.
 
 
Plantorna av Bergvallmo, vit-och blå växer sig större för var dag, fröna från Meconopsis pratti, Meconopsis sp och Meconopsis discigera har så smått börjat gro, allt står svalt och under lysrör. Ett enda frö av Maurandya scandens - Lejongapsrankan har grott, hoppas på att fler snart ska visa sig ovan jord annars blir det ganska glest i den 'sommarkrukan'. Plantorna av Rhodochiton atrosanguineus - Törsnrosas kjortel är omskolade klart, det var som en tät gräsmatta i sålådan så det var svårt att 'pilla' ut plantor utan att skada rötterna. I morgon ska Verbena bonariensis – Jätteverbenan bredskolas och kanske får någon kruka som står på 'kylbehandling'  komma in i värmen.





2 kommentarer:

  1. Vad roligt..nu har jag hittat din blogg! Jag la till mig som följare!
    Jag har fortfarande en massa snö hos mig så vårblommorna dröjer nog...längtar sååå! Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  2. Hej Irene! Roligt att se dig och att du hittade hit! Ja, fy vad snö, minns inte sist när det var så här mycket. Idag ska jag roa mig igen med att fara till Luleå och spana in handelsträdgårdarnas utbud. Ha en bra dag du med!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...