fredag 4 juni 2010

Var tog sommaren vägen?

Det är riktigt kallt, regnigt och blåsigt ute, nu vill jag att det blir sommar och sol igen så man kan fortsätta med rensingen av rabatterna.
Då det är så här 'ruggigt' så håller jag till i växthuset istället, plantor behöver krukas upp och Petuniorna behöver glesas ut för att det inte ska börja mögla mellan bladen.

Gick en snabb runda ikväll, nu har dom Svarta Klockliljorna (Fritillaria camschatcensis) slagit ut ordentligt, mina står i något fuktig men väldränerad jord, dom blir allt mellan 40-80cm höga.

Fuktigt och i skugga blommar även Ormbäret (Paris quadrifolia), den sprider sig genom krypande jordstammar och dom svarta bären är giftiga.

Sen är jag väldigt glad över mina 2 plantor av Blåadonis (Adonis brevistyla), en köptes på växtmarknad i Nordvik och den andra vann jag på lotteri, dom står fortfarande i sina krukor i kallbänken men ska planteras ner i rabatt snarast.

Ha en trevlig avslutning på fredagskvällen och sov så gott!

"Det är så kallt och regnigt att det enda som är utomhus är vädret"

                  

4 kommentarer:

  1. Vad vacker den svarta klockliljan är. Min har redan blommat över. Det gick fort i år.
    Ormbäret är läckert men du skriver att det går med revor och DÅ blir jag rädd:))

    TACK snälla du för lackpionen. Gissa om jag blev glad..Tack:)) George och Aino hälsade på idag på sin resa söderut. Bladen på obovata påminner lite om svsvelpionens blad...eller ser jag fel:)

    Vad kul det är att läsa dina ordspråk eller vad det heter. Alltid något nytt..

    SvaraRadera
  2. Hej Bitte!
    Roligt att George o Aino kom ihåg att ta med sig den lilla Pionen =) jo, jag tycker också bladen liknar väldigt mycket Svavelpionsens blad, vackra! Nu får vi hålla tummarna för att blommorna kommer att bli vita, man vet ju aldrig, det kan lika gärna bli rosa.
    Ang. Ormbäret så är min planta köpt just av George o Aino och dom säger att den inte alls sprider sig farligt, så vi får tro på dom.
    Jag gilla ordspråk/citat och försöker hitta något passande varje dag =)
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  3. Ormbäret & Blåadonis var 2 läckra blommor! :)

    SvaraRadera
  4. Hej Cecilia!
    Jag håller absolut med dig :=) det finns gott om läckra blommor.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...