tisdag 15 juni 2010

Fläckig Tofslilja.

Nog är den väl ganska läcker den Fläckiga Tofsliljan (Eucomis bicolor)? Nu har löken jag köpte från Botanicus i våras börjat blomma.

Namnet har den nog fått pga. den fläckiga stjälken och 'tofsen' över hela blomman,

den tillhör familjen Hyacintväxter och odlas som krukväxt. Tittar man riktigt nära så ser man hur otroligt vackra de limefärgade blommorna med vinröda kanten är.

Om någon undrar hur mina frösådda plantor mår kan jag berätta att dom växer och frodas.


En trevlig avslutning på tisdagskvällen önskar jag er alla!

"Även solen har sina fläckar."

 
                                         

6 kommentarer:

  1. Urläcker!
    Och, Helen, DU kanske tycker att den är jättevacker (alltså primulan)- vi kan ju tycka lite olika och den är inte ful i mitt tycke heller, absolut inte. Vi kan väl vara ölite tjusiga själva utan att ha en chans på miss-marknaden;)))!/Anja

    SvaraRadera
  2. Hej Anja!
    ja, kanske det blir någon av Primula x secundifloraplantorna som blir ett riktigt 'stjärnskott' :=) inte en enda av mina kvarvarande plantor har börjat blomma ännu, det är bara bladrosetterna som växer.

    SvaraRadera
  3. Herregud vad skådar mitt öga??? Vart är utvecklingen på väg när mammsen springer om sonen i teknik och internet intresse. Själv vet jag knappt vad en blogg är men det såg ju ut att vara en trevlig sida du har här. Vem har lärt dig detta??

    SvaraRadera
  4. Hej älskade son!
    Jahadu, mammor kan överraska alldeles själv ;=)
    Roligt att du gillade bloggen fastän det bara handlar om trädgård.

    SvaraRadera
  5. Hej Håkan!
    Ja, den är tuff :=)
    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...