onsdag 16 juni 2010

Trollslända.

Har suttit och fnissa åt tanken på vad grannarna tänkte idag då dom såg mig springa planlöst omkring i trädgården, måste ha sett ut mer galen än vanligt.
Anledningen var den här,
                     

trollsländan snurrade runt omkring mig ett bra tag, då den satt stilla och jag precis kom fram med kameran så flög den iväg igen

några halvbra bilder blev det till slut.

Har plockat årets första fröer idag, det är frön från den Rosa Maskrosen (Taraxacum pseudoroseum) jag brukar vara rätt duktig på att hålla efter dom så man inte får mer 'ogräs' än vanligt.

Sen i oktober ska alla frön som plockas under sommaren/hösten skickas in till STA:s frölista som finns i sista numret av tidningen TA (Trädgårdsamatören) http://www.tradgardsamatorerna.nu/

Då det gäller mörka nästan svarta blommor så är man antingen för eller emot, jag är absolut för. Se så vacker blomknopparna är på Dysterpenstemonen (Penstemon whippleanus).
En del har börjat slå ut och blommorna är mörkt lila, min planta står väldigt torrt i halvskugga och är ca. 30cm.

Må så gott!

”Man ska inte flyga högre än vad vingarna bär.”


4 kommentarer:

  1. Jag håller absolut med om svarta blommor, det blir riktigt häftiga kontraster. Själv väntar jag på att min sammetsiris ska börja blomma. Ganska kort blomning men åh så vacker.

    Såg din fläckiga tofslija, så långt den har kommit redan. Jag köpte ett par på rea förra våren som blommade fint då. Den fick övervintra i min bod och nu är den på gång igen, men långt ifrån att börja blomma än så länge. :)

    Ha en fin torsdag!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Hej Mia!
    Roligt att du hittat hit!
    Min Tofslilja är köpt nu i våras och har fått stå i växthusets goa värme så det är nog därför den redan är i blom.
    Har lite olika mörka blommor som jag kommer att visa bilder på alltefter dom blommar.
    Ha en fin dag du med!

    SvaraRadera
  3. Nej inte skall man flyga för högt - men vad är för högt? Det gäller att sikta mot stjärnorna :-).
    Trollsländor gillar jag också. Bland det finaste jag vet av alla insekter. Vill gjuta trampstenar med trollsländemotiv - men har inte kommit till skott.
    Ha det gott och trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Hej Birgitta!
    Trollsländor är väldigt vackra insekter, trampstenar med det som motiv skulle bli jättefint. Du får börja med dom nu då ditt projekt med de enormt vackra betongrosorna på klätterställningen är färdigt.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...