söndag 20 juni 2010

Jorden är mättad.

Nu har det regnat ordentligt i flera dagar så det har bildats vattensamlingar i grusgångarna, det är gummistövlar som gäller för att kunna ta sig 'torrskodd' fram i trädgården.

Stora äckliga svampar växer både i rabatter och i gräsmattan

Eftersom man inte har kunnat vara ute så har jag tagit reda på frösådder som fortfarande inte har skolats om och har en tynande tillvaro i sina krukor.
Sibiriska och Japanska Korkträdet (Phellodendron amurense, P.japonicum) har fått egna krukor
även de två plantorna som blev varigerad av frösådden från Parkolvonet (Viburnum lantana 'variegata').
                              
Nu får dom flytta ut från växthuset för där blir det för varmt.
I fjol prövade jag frösådd av Hypericum androsaemum 'Albury Purple', plantan som planterades fuktigt men väldränerat har överlevt fint men den som stod i grusbädd dog. Vacker med sina rödfärgade blad.                   
Har tidigare berättat att jag har frösått frön från den fyllda Stormhattsranunklen (Ranunculus aconitifolius 'Flore Pleno') och alla plantorna fick enkla blommor.  Den har börjat blomma, plantorna står i fuktig men väldränerad jord i halvskugga och är ca. 70-80cm hög, den frösår sig rikligt.

Nu kommer vi på in i Bergvallmons (Meconopsis betonicifolia) högtid, olika färger och sorter ska avlösa varandra ett tag, ljuvligt blå, lila och vita.

I går fick jag lära mig att....   ”Störst av allt är kärleken”


Så sant så!

Var rädd om varandra!



3 kommentarer:

  1. Jag håller med att nu är jorden verkligen vattenmättad. Usch!dom svamparna ser inte kul ut. Nu vill vi ha lite värme och sol :)
    Bergsvallmon är något alldeles extra, jag har själv sått den blå ifjol. Den har kommit upp men det blir nog ingen blomming iår..men den som väntar på något gott...
    Ha det gott
    Stina

    SvaraRadera
  2. Konstigt att det kan vara så olika. Här i vårt hörn av Värmdö har vi fått för lite regn! I fredags kväll åkte vi från Uppsala i åskregn, genom Stockholm i ösregn och ut mot Värmdö i uppehåll men med stora regnpölar längs vägen. Några hundra meter härifrån syntes en skarp gräns - och på vår sida var det kruttorrt! Fördel: färre sniglar. Nackdel: ett himla kånkande på slangar och spridare.
    Får inte vallmo att trivas här, undrar vad jag gör för fel?

    SvaraRadera
  3. Hej Stina!
    Kul att du har hittat till min blogg :=)
    Ibland kan Bergvallmon växa till sig under två somrar innan den blommar, men sen!


    Hej Laila!
    Ja, det är både fördelar och nackdelar med allt, man blir nog aldrig riktigt nöjd med vädret :=)
    Bergvallmon trivs i fuktig med väldränerad jord, sen bör den stå i halvskugga/skugga, du får göra nya försök.

    Trevlig avslutning på helgen önskar jag er båda två!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...