lördag 12 juni 2010

Fler Pioner slår ut.

Idag slog Luddpionens (Paeonia mollis) ut sin knopp, den har en till outslagen, plantan är inte så stor ännu.

 Även Rosenpionen (Paeonia veitchii) började så smått att öppna sina knoppar
varför den heter Rosenpion förstår man då man ser knopparna

Sagoligt vacker!
I går skrev jag om vackra blad och glömde den Röda Sockblomman (Epimedium rubrum)

Den trivs väldigt bra som kantväxt i mina fuktiga rabatter.
Sen har ju även den fyllda Stormhattsranunkeln (Ranunculus aconitifolius 'Flore Pleno') slagit ut sina vackra blommor,

växer i halvskugga med jord åt det fuktiga hållet. Tog frön från den fyllda för några år sedan och sådde, alla plantorna blev med enkla blommor, men den har inte börjat blomma ännu.

Trevlig lördagskväll och var rädd om varandra!

               

3 kommentarer:

  1. Det är en underbar tid nu då pionerna blommar och just detta att dom avlöser varandra gör ju att man får njuta läääänge.
    Jag gillar ochså Sockblomman. Bladen är så vackra. Den vita växer inte lika bra som den rosa men istället har jag två rosa :))

    SvaraRadera
  2. Hej, hej Helen!
    Den där vita ranukeln väckte mitt habegär! Får skriva den på min önskelista.
    Svavel-och herrgårds- och rosenpionrerna är överblommade hos mig medan luktpionerna och de andra stora dubbla låter vänta sig.
    Tänk om det äntligen blev sommar!/Anja

    SvaraRadera
  3. Hej Bitte!
    Har prövat några olika sorter av Sockblomma men det är få som trivs, har den ljus gula och två röda =)
    Ha en trevlig kväll!

    Hej Anja!
    Du kommer inte att bli besviken ifall du köper dig en planta av Stormhattsranunkeln, det är väldigt vacker.
    Härligt med Pioner som avlöser varandra i blommningen, då får man njuta av dom länge.
    Ha en trevlig kväll du med!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...