onsdag 9 juni 2010

Mygg, mygg och massor av mygg!

Gick ut en sväng för att fota lite nu på kvällskvisten, men insåg att det kommer inte att bli några bilder eftersom jag fick använda bägge händerna till att vifta bort myggen, svårt att ta kort då.
I dammen har den vackra Vattenklövern (Menyanthes trifoliata) börjat blomma, den har sakta men säkert blivit lite större och har nu några blommor.

Såg då jag rensade i rabatten att Alpflockeln (Adenostyles alpina) har väldigt vackra stjälkar, dom är mörkt randiga, har inte sett det förr pga. dom stora bladen som döljer det.

Plantorna trivs i fuktig men väldränerad jord i skugga/halvskugga och ser till min glädje att det är en knopp i en av plantorna som frösåddes i fjol.

Nu har även den Sibiriska Pionen slagit ut sina knoppar

Pioner är ljuvliga!
Gillar olika sorter av Bergvallmo (Meconopsis), frösår och prövar att få dom att trivas i min fuktiga jord, en del sorter lyckas bra medan en del inte överlever alls. 
Den Taggiga Bergvallmon (Meconopsis horridula) är en sort som är monokarp dvs. den dör efter blommning men kan fröså sig lite lagomt så man har nya plantor, har mina plantor i halvskugga och fuktig men väldränerad jord.

Hoppas dom blommar i sommar.

"Det var en utmärkt bok om insektsbekämpning. I går slog jag ihjäl tre myggor med den."

Natti, natti, dröm så sött!

 
                                        

8 kommentarer:

  1. 'Vilken underbar pion du visar.
    Mycket som blommar hos dig just nu, vatten klöver har jag nog alrig sett.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset om att närskåda alpflockeln! Ska kolla in om vår har lika snygg stjälk som din så snart vi kommer hem!

    Vattenklövern var underbar - hade vi haft en damm hade den genast åkt upp på önskelistan.

    SvaraRadera
  3. Hej Annika!
    Ja, nu är det 'Piontid' hos mig, sorterna kommer att avlösa varandra, tur det så man får en lång blomning att njuta till :=)
    Ha en bra dag!


    Hej Arboarkticum!
    Man missar ofta att titta på stjärlkarna för allt vackert som är ovan, det var bara tur att jag upptäckte Alpflockelns.
    Vattenklövern är min finaste dammväxt faktiskt, trots att jag har två näckrosor.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. Är också pionälskare men här har ännu ingen slagit ut. Inga mygg har jag heller, det är förfärligt torrt, får snart uppföra en regndans tror jag. Upp fem i morgon och vattna...

    SvaraRadera
  5. Fina bilder.....å mkt mygg :)
    Håkan

    SvaraRadera
  6. Hej Laila!
    Den som väntar på något gott.... så blommar snart dina Pioner :=)
    Det är besvärligt då man måste vattna vid lång torka, man kunde önska att det skulle regna nattetid med jämna mellanrum.
    Sov Gott!

    Hej Håkan!
    Kan absolut inte vara ute kvällstid nu, myggen är bitska, hjälper inte hur än mycket man försöker smörja in sig.
    Men då får man vara inne istället och sitta lite vid datorn :=)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Vilken stjälk..helt fantastiskt grann. Vattenklövern är tjusig men den försvann för några år sen och har inte blivit inhandlad på nytt. Den är vacker.
    Samma sak hos mig då det gäller pionerna. Underbart att deras blomning avlöser varandra under lång tid. Mycket att njuta av då.

    MYGG...dom finns inte hos mig peppar peppar men där vi bodde förut, där fanns dom minsann. Smörj in dig med Olivolja. Den gör gott åt huden och myggen skyr den:))

    SvaraRadera
  8. Hej Bitte!
    Jasså det är olivolja man ska ha! :=) Har använt ett rollon över absolut hela mig... luktar så man nästan 'storknar' men inte håller det myggen bort.
    I morgon ska jag pröva ditt tips :=)
    ha en riktigt Trevlig helg!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...