söndag 27 juni 2010

Meconopsis betonicifolia 'Hensol Violet'

Ytterligare en sort av Bergvallmo har slagit ut idag, Meconopsis betonicifolia 'Hensol Violet'.
I går anade man den violetta färgen på blomman,

för att idag öppna sig helt,

vacker eller hur?

Man kan se skillnaden färgmässigt mot den Blå Bergvallmon i bakgrunden, 'Hensol Violet' trivs också i fuktig men väldränerad jord i halvskugga/skugga, den är ovanligt hög i år, ca. 80cm.

Hornrapunkeln (Phyteuma scheuchzeri) är en annan läcker blåblommande växt som har runda 'taggformade' blommor, odlar den i sol och jord mot det torrare hållet, blir ca. 30cm. hög, nackdelen tycker jag är att den sprider sig 'friskt'.


Ha en skön söndagskväll!

"Det är fler vardagar än söndagar i veckan"


 
                                 

13 kommentarer:

  1. MEN vilken snygg meconopsis. Den hamnar på önskelistan, genast.

    Hornrapunkel har vi en, inköpt förra året, och med tanke på hur snygg den är var det trevliga nyheter att den sprider sig frikostigt!

    SvaraRadera
  2. Den lila bergvallmon har jag också men min är väldigt liten! Hornrapunkel var en nyhet för mig! Den var läcker! Jag gillar sånt som sprider sig...speciellt när dom är så vackra!
    Ha en fin kväll! / Irene

    SvaraRadera
  3. Hej Arboarticum och Irene!
    Hornrapunkeln blommar nu väldigt läckert men jag 'river' och rensar hårt varje vår för att hejda den.
    'Hensol Violet' varierar väldigt mycket både i färg och höjd ser jag mellan mina plantor, men den är väldigt fin.

    Ha en bra måndag båda två!

    SvaraRadera
  4. Hej! Vilken underbar trädgård du verkar ha! Såg på din hemsida att du tycks ha fått tag på den svarta krolliljan, har du några tips på var man kan köpa dom? Hälsningar från Jenny

    SvaraRadera
  5. Morsomt å se alle de flotte bildene.

    SvaraRadera
  6. Hej Jenny!
    Roligt att du gillade det du såg av min trädgård men, det är absolut inget speciellt med den. På bilderna allt ser så fint och vackert ut att jag nästan blir förvånad själv :=)
    Jag vet att Larz Danielsson på Spezialplant har sålt svart Krollilja i vår, kanske han har kvar någon, maila o fråga.

    Hej Liv!
    Kul att du gillar bilderna :=)

    Trevlig avslutning på måndagskvällen!

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset ska kolla upp det! =) /Jenny

    SvaraRadera
  8. Hej Helen, nu var det ett tag sen jag tittade in hos dig och när jag nu gör det så ser jag den blåaste blåa Hornrapunkeln. Den är bedårande. Inser att jag "vill ha" men du skrämmer mig då du säger att den sprider sig....men jag lär nog testa ändå. Den är bara helt läcker:))
    "Hensol Violet" ser ståtlig och grann ut också.

    SvaraRadera
  9. Hej Jenny!
    Ja, kolla med Larz, håller tummarna för att du hittar en :=)

    Hej Bitte!
    Hornrapunkeln sprider sig inte med rotskott utan fröar av sig ordentligt, men man kan ju rensa :=) Klart du ska pröva ifall du gillar den, du kanske inte upplever den besvärlig.

    Ha nu en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  10. Hejsan Helen!

    Den violetta färgen är alldeles underbar!
    Är även den monocarp? Hur ofta sår du i så fall?
    Sår du i krukor eller i närbelägen torv? /Anja

    SvaraRadera
  11. Hej Anja!
    Jo, 'Hensol Violet' är monokarp, men den frösår sig bra i rabatten ifall man inte rensar så noga. Jag brukar fröså den varje år och i krukor, skolar om tre och tre, gillar större tuvor! Färgen variera lite mellan plantorna, alla är violetta, bara lite ljusare eller mörkare.

    SvaraRadera
  12. Hej Helen säljer du fröer ? Och i sånt fall när bör man plantera dessa ? Vänliga hälsningar Marcus

    SvaraRadera
  13. Hejsan Marcus!
    Nej, tyvärr så har jag inga frön till salu i år.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...