onsdag 6 mars 2013

Sommarrudbeckia - Rudbeckia hirta var pulcherrima.

En favoritblomma och ett ''måste'' bland vårens 1-åriga frösådderna är,
Sommarrudbeckia - Rudbeckia hirta var pulcherrima.
 
En sommarväxt både för rabatt och kruka.
Trivs i sol/halvskugga.
 Är även en fin och hållbar snittblomma.
Finns i många olika ''eldiga'' färgvariationer och höjder.
Frön finns att köpa i butiker som säljer från Lord Nelsson och Hammenhögs sortiment.
Finns även att beställa via webbutiker bla. Impecta
 
 
Vill ha stora plantor redan början på säsongen därför frösår jag mellan den 15-20 mars.
 
Fuktar jorden, frösår, täcker fröna tunt med jord.
Ställer sådden direkt under växtbelysning i rumstemperatur ca. +20º
Efter ca. 1v. har fröna grott.
 
 
Skolar om då första karaktärsbladen (riktiga blad) har vuxit fram och blivit lite större.

1planta/kruka.
Efter omskolning ställs plantorna ut i växthuset.
Har man inte växthus bör plantorna ställas svalt ca. +15º-+18º och fortfarande under lysrörsbelysning.
Börjar näringsvattna med svag näringslösning 2-3ggr/v. (med den näringslösning som finns hemma) ca. 2-3v. efter omskolningen.
Man behöver kruka upp ytterligare en gång till i större kruka innan utplantering.
 
Man belönas rikligt med vackra blommor som tex.
Rudbeckia 'Maya'
 
Rudbeckia 'Prairie Sun'
 
Rudbeckia 'Moreno'
 
Rudbeckia 'Prairie Green Eyes'
 
Rudbeckia 'Toto Gold'
 
Rudbeckia 'Toto'
 
Rudbeckia 'Denver Daisy'
Uppstår ofta lite olika färgvariationer/former av frösådderna med namnsort.
Den här kom fram med frön från 'Denver Daisy'
 
Rudbeckia 'Cherry Brandy'
 
Olika former och färger från 'Cherry Brandy'
 
 
Är hösten varm och lång händer det att fröna hinner mogna.
 
Varma, goa och härliga färger som samsas fint i trädgårdens 'heta hörn'
 
Har märkt att lämnar man kvar plantorna i rabatten kan dom övervintra och blomma igen året därpå.
Kanske något för dina krukor eller rabatter?
Än finns det gott om tid att skaffa frön.
 
Må väl!
 
 
 

6 kommentarer:

  1. Jättefina rudbeckior! Jag har inte provat att så sommarrudbeckior. De perenna har svårt att överleva här.
    Men cherry brandy är jag sugen på:)).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Jag är så glad att jag har köpt fröer till Cherry Brandy som jag ska så när jag kommer hem från Egypten. Nu vet jag hur jag ska göra för att få fina härliga plantor.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Där fanns det några Vill ha blommor.Rudbeckia Maya är en sådan.Läcker.
    Kram Gunsan.

    SvaraRadera
  4. Nå ble jeg sittende å bla i frøkatalogen samtidig som jeg ser på dine bilder. Det blir en ny bestilling. Ha en fin kveld! Anne

    SvaraRadera
  5. Fin-fina blommor som vår granne (med byns snyggaste trädgård har) har i långa rader.
    Kanske även något för oss, men vi har så hiskeligt ont om plats för att dra upp sommarblommor inomhus.
    Men kanske man kan klämma in en låda frösådd mellan krukorna i fönstret...

    Ha det fint.

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga sommarrudbecior.
    Jag har inte frösått dessa någon gång.
    Men nu blev jag peppad:o)

    Härligt blickfång på nedre bilden.

    Ha det gott

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...