måndag 11 mars 2013

Månadens favoritväxt - mars - 2013.

Nu är det dags att välja mars månads favortiväxt.
 
Mitt val blir Kungsängslilja - Fritillaria meleagris.
 
 
Artnamnet meleagris betyder pärlhönefläckig och syftar då på blomman.
 
 
Blir ca. 30cm. hög, stjälken är tunn och ogrenad, har smala tunna blad.
Blommar med början slutet av maj in i juni med hängade schackrutiga klockor.
Finns även som vit.
 
Trivs i lätt fuktad men väldränerad jord sol/halvskugga.
 
Köpte hem några krukor i helgen som nu pryder matbordet i väntan på våren.
 
Kommer att spara lökarna för att senare gräva ner dom i rabatten.
 
Anna med bloggen 'Anna Vattenkannas trädgård' håller i den här utmaningen.
Fler favoriter hittar du där.
 
Trevlig kväll!
 
 
 

23 kommentarer:

  1. Fine fotos af dine fritillaria,et godt valg til månedens favorit:)

    SvaraRadera
  2. Ett bra val! Jag satte lökar av denna i höstas, hoppas de trivs där nere under snön:-)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Älskar den och har haft några stycken här inne och nu väntar jag på de jag planterat i krukor på balkongen.....men hur förvarar jag de överlommande lökarna bäst till i höst ?

    Pernila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du ska plantera ner lökarna så snart det går att gräva i rabatterna.
      Sätt gärna lite benmjöl ned i gropen.

      Radera
  4. Ja det er en lekker Fritillaria :) Jeg planter noen nye stadig vekk, for disse vil jeg gjerne ha i hele hagen :) God uke!

    SvaraRadera
  5. Kungsängslilja, ett bra val och en av mina absoluta favoriter.
    Hos oss blommar de i slutet av maj månad, men även jag har njutit av krukodlade sådana nyss.
    Jag brukar gräva ned de lökarna sedan på en lagom fuktig plats när tjälen släpper.
    Om de lökarna torkar så är det ju kört för dem så att säga, jag har i oförstånd haft ihjäl många kungsängsliljor som jag planterat för torrt.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Dom är ju så rara och är verkligen värda sin plats som favoritväxt.

    Marskram / Therése

    SvaraRadera
  7. Jasså var det en höna som var upphov till latinska namnet själv har jag funderat på gris...Jättefina vårlökar!

    SvaraRadera
  8. Fritillarian är ju rena konstverket tänk att blomman kan bli rutig. Otroligt fina.

    Blåsigt idag och minus 8 jag vill inte gå ut. :o)


    Ha det gott

    SvaraRadera
  9. Bra val, den är så härlig! Vi har den tom "förvildad" i en äng på tomten. Där överlever dom otroligt nog i tjockt ängsgräs.

    SvaraRadera
  10. Jag älskar den.Har en rabatt där det växer massor.Och den börjar dyka upp på fler ställen i trädgården.Även i gräsmattan.Kram

    SvaraRadera
  11. Jag köpte också en! Ångrar att jag inte köpte fler. Den är ju så fin!!!!

    Vi har -13 idag och det snöar! Vill helst inte gå ut. Men mina höns väntar på mig :)

    Ha en fin dag!
    Heléne

    SvaraRadera
  12. De är söta men jag har tyvärr ingen tur med dem. Har satt lök under åren men det blir inget av dem :((

    Kram

    SvaraRadera
  13. De är så fina och speciellt inomhus tycker jag. Jag menar att där kommer de verkligen till sin rätt och man kan närstudera dem ingående.

    Kram

    SvaraRadera
  14. Kungsängen i Uppsala i majmånad!!!
    Bäst att komma ihåg namnet: 'friterad mellangris' = Fritillaria Meleagris.

    Köpte för tjugo år en ´rar´ blomma hos Tage Andersson i Köpenhamn, en mossig lerkruka med en kungsängslilja, pris 180 kr (dock utan fat som skulle kostat ytterligare 50 kr). Men TA´s butik, stämningen och just liljan i sin enkla fascinerande skönhet gjorde köpet som ett värdefyllt minne.
    Hemma på fönsterbänken slocknade den efter någon dag, knölen klarade sig dock i rabatten.

    SvaraRadera
  15. Kungsängsliljan är en favorit. Tyvärr har jag lite svårt att få den att stanna hos mig.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  16. Ja, de är riktiga skönheter. Häftigt att något faktiskt kan bli så där rutigt i naturen... :) Fina bilder.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Kungsängsliljan - också en av mina favoriter, även om Snöklockan och Hundtandsliljan är snäppet finare i mitt tycke!

    SvaraRadera
  18. Ruteliljer er så fascinerende og vakre. Heldigvis så sprer de seg med frø. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  19. Rutelijer er fantastiske!..jeg plantet plantet ifjor deisse i hagen..og er spent på om jeg lykkes:)
    Nydelige bilder:)

    SvaraRadera
  20. Den är så speciell och vacker! Finns på min "ska skaffa mig - lista"!
    H. Kitty

    SvaraRadera
  21. Kungsängslilja är så läcker
    till hösten ska dom planteras i min buskrabatt
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  22. De är jättesöta! Jag har dock inte stiftat närmare bekantskap med dem ännu. Har tänkt göra det såsmåningom.
    Ha en bra vecka,
    Carina

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...