söndag 31 mars 2013

Sista mars.

Vädret under påskhelgen har varit strålande sol, nollgradigt i skuggan och några plusgrader mot solväggen.
Vad mer kan man begära?
Ja, det skulle vara att det även var plusgrader i skuggan så den enorma mängden snö skulle smälta bort.
 
 
 
Fåglarna har börjat plocka bomaterial och skatorna flyger med pinnar.
 
 
Det är fortfarande väldigt nattkallt, ner till -15º - -18º vilket gör att jag inte kan bära ut några plantor till växthuset ännu.
Fläkten orkar inte hålla tillräckligt varmt nattetid.
Så plantor bredskolas och står nere i källaren under växtbelysning och svalt, ca. +15º.
 
Bla. Mångbladig Incarvillea - Incarvillea zhongdianensis.
 
 
och Jätteverbena - Verbena bonariensis.
 
 
Törnrosas kjortel - Rhodochiton atrosanguineum får växa i egna krukor.
 
 
I det svala utrymmet där frösådder av perenner finns tändes lysröret för ca. 1 månad sedan.
 Julrosen 'Magnus' som köptes på rea i januari har åter börjat blomma.
 
 
Buskros 'Rhapsody in Blue' som köptes från Odla.nu i höstas har också vaknat till liv.
 
 
Flera sorter av Bergvallmo - Meconopsis har grott så nu hoppas jag att nattemperaturen ska stiga så växthuset kan öppnas för säsongen.
 
Glöm nu inte att delta i utlottningen av entrébiljetter till Nordiska Trädgårdar 11-14 april.
Dragning sker under kvällen den 2 april.
 
Ett inlägg = en biljett,  vilket betyder att det blir två vinnare som har chansen.
 
Här kan du kolla in utställarförteckning och föreläsningar
 
Önskar er allla en fin fortsättning på påskhelgen!
Må väl!
 
 

16 kommentarer:

  1. Det var hemskt så mycket snö som ligger kvar hos dig, men skönt att du har det vårligt inne bland alla fina småplantor! Kram Kristina

    SvaraRadera
  2. Jag tror minsann att vi har precis lika mycket snö du och jag. Men nu är vår och värme på väg. :)
    Så kul det var att se dig i H&H trädgård! Tror minsann inte jag har sett dig på bild tidigare. ;)
    Fortsatt härlig påskhelg önskar jag dig!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Lika mycket snö hos er som här hos oss. Men i dag var det varmt och skön i vårsolen, och det börjar krympa i kanterna...

    Önskar dig en fortsatt trevlig påskhelg!
    Elisabet

    SvaraRadera
  4. Har just i dag sått Incarvillean som du visar upp, vilken tajiming!

    SvaraRadera
  5. Snö här oxå i hälsingland men det har varit en underbar helg,o i källaren gror fröna

    Elisabet

    SvaraRadera
  6. Ja nu måste det hända något tycker jag! Satt i solen idag och drömde bort snön så jag kunde gå första trädgårdsrundan, men...Förstår att du vill ha varmare snabbt med så mycket på gång som vill ut i ljuset.
    God fortsättning på Påsken!

    SvaraRadera
  7. Hjälp vad mycket snö! Men med den värmande solen smälter den nog snart. Man kan ju hoppas i alla fall...
    Och jag hoppas du får en fortsatt solig och skön påskhelg!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  8. Ja, nu är vi nog många som önskar oss lite varmare nätter så snösmältningen kan gå lite fortare. Lite regn skulle inte skada heller:-)
    Hoppas det blir bättring snart och tills dess får vi passa på att njuta av försådderna!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Härligt fina sådder på gång hos dig! Ja, tänk att det ska vara så kallt på nätterna fortfarande. Hoppas på värmebölja ... :-)

    SvaraRadera
  10. Trots all snö och kalla nätter så har vi liksom bara bättre tider att se fram mot, men visst, lite otålig är man ju att våren dröjer.
    Att julrosen vaknat får man ju också se som ett vitaminpiller nu när man är lite vintertrött.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  11. Oj vad det växer hos dig!! du skulle se mina...
    Du är min stora inspiration och jag kämpar vidare.
    Grönliljefröna jag fick av dig växer på bra :) tanken slår mig...din magi sitter kvar i fröna.

    Ha de
    Monica

    SvaraRadera
  12. Du har ju vår hela vintern också Helen! Det växer så det knakar hos dig! Vi håller tummarna att vi slipper denna vidriga nattfrosten som hos oss har varit en 'mördande' barfrost. /Anja

    SvaraRadera
  13. Så mycket löftesrikt du har! Många fina växter att glädjas åt, både nu i källaren och senare ute.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  14. Vilken härlig växtkraft hos dig! :) Och nog värmer den där solen gott alltid. Jag är så redo för vår nu så jag hoppas att den sköna vårvinden som svepte in över Skåne i påskhelgen bestämmer sig för att stanna kvar. Nu vill jag komma igång. :)

    Sköt om dig Helen!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  15. Så mycket underbart som växer och gror hos dig! Ser att dina Törnrosas kjortel är stora och frodiga, mina är fortfarande så ynkliga att jag undrar om det blir något av dem. Men de kanske växer till sig./ Kram Titti

    SvaraRadera
  16. Å vad roligt med allt som växer och knakar. Här knakar det inte riktigt ännu i lådorna. Men jag gissar att det gör det inom några dagar.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...