måndag 4 mars 2013

Första gästblogg inlägget.

Har frågat en vän ifall han ville skriva något här på bloggen och till min stora glädje svarade han ja.
Min önskan var att han skulle skriva något om:
 en växt som inte var för ovanlig,
växten skulle finnas att köpa utan för stora efterforskningar
 och
 den skulle inte vara svår att odla i trädgården.
 
Varmt Välkommen Larz Danielsson
 som gästbloggare här.
 
Pioner är intressanta och långlivade perenner.
Det är väl just därför dom funnits i odling under så lång tid och kanske är en av dom mest spridda perennerna i våra trädgårdar.
Ställer heller sällan några stora krav på växtplats förutom att dom inte gillar att stå för torrt.
Egentligen en växt som passar både nybörjaren och den mer avancerade.
Utbudet på sorter och arter är ganska omfattande och börjar man en gång samla på dom kan det vara svårt att sluta
Med tiden kan det behövas rejält med utrymme då dom blir finast när dom har tillräckligt med utrymme och får växa fritt.
Kom ihåg en sak med Pioner och det är att vara lite noga med att gödsla med lite naturgödsel varje år för annars är det lätt att det bara blir blad och inga blommor.
En av mina favoriter ur namnsorterna är Paeonia 'Coral Charm' med sin lax-orangefärgade blommor.
 
 
Sorten är betydligt mer avvikande i färg än de andra 100 tals namnsorterna som går i färgskalorna rött och rosa.
Så vill ni ha en riktigt fin Pion att skryta och sticka ut med i er trädgård så skaffa en 'Coral Charm'.

 - -//////////- -
 
Tack Larz för text och bild.
 
Larz kommer att göra fler gästinlägg här längre fram.
 
Hos dessa webbutiker hittar man Pioner och har egna erfarenheter om att det är fina rötter/plantor..
 
Önskar er alla en trevlig kväll!
Må väl!
 
 

15 kommentarer:

  1. Vilken tur du har som har en sån vän :)
    Bra att få veta lite mer om pioner. Jag har ett gäng gamla i trädgården och kan inte så mkt om dem men njuter av all blomkraft!!

    SvaraRadera
  2. At pioner er en plante som klarer seg er sikkert. I nærheten er det en fraflytta hage. Det har ikke bodd folk der på over 20 år, men pioner er det der. Har "lånt" noen. Hils Larz for et interessant innlegg. Ha det godt! Hilsen Anne

    SvaraRadera
  3. Det kaller jeg storfint besøk på bloggen :) Jeg kjente ikke til akkurat denne peonen før nå, men nå gjør jeg jo det da :) Gleder meg til fler gjesteinnlegg! God uke :)

    SvaraRadera
  4. Vilket överraskande möte..hihi..Först såg jag en bild på en underbar pion som jag gärna vill ha till min lilla samling. "Coral Supreme" Googlade och fann en vacker bild. Nu till saken..Jag kom till din sida :-) och nu idag så läser jag om ännu en vacker pion. Det måste ju vara meningen att jag ska ha den!

    Kram / Therése

    SvaraRadera
  5. Så roligt med en gästbloggare, och inte vem som helst heller!
    Pionen finns här, den är en av cirka 35. Jag har planerat (=planterat) för en lång pionsäsong. 'Coral Charm' har fått en fin plats. Kommer att charma många när hon sätter igång. Står bredvid en ros med liknande färg (Westerland).
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Den färgen var läcker.Och så roligt att Larz ville skriva.Har ju handlat av honom ett par gånger.Kram

    SvaraRadera
  7. Så roligt med gästbloggare.
    Jag höll på ett tag med bloggintervjuer och det var riktigt trevligt.
    Larz har jag inte träffat men väntar på plantor i vår.

    Choral Charm köpte jag i fjol och den blommade så fint. En härlig färg.
    Väntar nyfiket på nästa bloggare.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  8. Kul med Larz som gästbloggare! Jag förknippar honom med helt andra växter än Pioner. Har aldrig köpt ngn Pion av honom, men kanske blir det en 'Coral Charm' nästa gång, ;)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  9. Vad kul med en sådan gäst på bloggen! Pioner är underbara, vackra blommor, fina blad och vilken doft!! Kan varmt rekommendera dem som bor hyfsat nära Guldsmedsgården att göra ett besök där på försommaren - att se ett HAV av pioner i blom är sannerligen en upplevelse. Ha en fin trädgårdsvecka!

    SvaraRadera
  10. Så roligt med din gästbloggare! Och att han valde just pioner, detta underbara släkte. Håller helt med Larz också om den fantastiska ´Coral Charm´. Hon är en riktig utstickare. Jag har henne tillsammans med bl a hostan ´Sum and Substance´ och de "klär" varandra riktigt bra.
    Hej hopp!

    SvaraRadera
  11. Vad roligt med en gästbloggare!! Älskar pioner, 'Coral Charm' planterade jag i fjol.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  12. Kul med gästbloggeri! Naturgödsel...det får jag lägga på minnet...

    SvaraRadera
  13. Kul Helen!
    Bra att låta någon annan göra jobbet ;)))!
    Naturgödsel? Alltså hönspellets - typ? Annars har jag hör om en näva björkaska.../Anja

    SvaraRadera
  14. Kul med sådan gäst på bloggen. Vi har en pion Coral Sunset som är lite lik Coral Charm. Jag skall tänka på att ge lite hästgödsel till pionerna, tack för tipset. /Carita

    SvaraRadera
  15. Hvilken flott gjest du har på bloggen din. Så artig en ide å invitere gjester til å skrive.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...