måndag 18 mars 2013

Fröpåsar och lysrör.

I dag har frön från några olika sorters Blomstertobak kommit i jord.
Slogs av tanken så fruktansvärt dåliga fröpåsar dessa 'pyttefrön' levereras i.
 
 
1. I zip-påsen sitter alla frön fast i plasten insidor likaså i påsen 2. som dock har en blank insida .
3. 'Pyttefrön' i plaströr får man försöka slå ut eller peta med en tandpetare för att få ut fröna.
4. Påsen som är öppnad var faktiskt bäst eftersom insidorna var icke statisk och fröna kunde rulla runt i påsen utan problem.
Absolut bästa påsen för småfrön måste ju vara papperspåsen (frimärkspåse).
Undrar varför inte fröfirmorna har förstått det?
 
Har skolat om lite fröplantor, senast i går.
En efter en tänds lysrören i källaren.
 
 
En enkel anordning av skenor fastskruvade i väggen och konsoller som går att flytta i olika lägen.
Lysrören hänger i kedjor som gör att dom går att höja eller sänka så dom hänger ca. 10-15cm. över plantorna.
Lysrören (Philips TLD 840 eller OSRAM 965) är tända ca. 14 - 16 tim/dygn
Håller en temperatur i rummet på ca. +15º (+18º)
 
I morgon fortsätter frösådden av sommarens ettåriga växter.
 
Trevlig kväll!
 
 

15 kommentarer:

  1. Hvor ser det professionelt ud!

    Jeg kender også alt for godt til problemet med at få de små frø ud af poserne - irriterende. Du har ret i, at det eneste der virker er papirsposer.

    SvaraRadera
  2. Visst har man svurit över ogenomtänkta förpackningar i sina dar men statiska fröpåsar tar nog priset.De vanliga papperspåsarna är ju så väl limmade nuförtiden så jag förstår inte riktigt varför det behövs innerpåse ens till små frön.

    SvaraRadera
  3. Sicken Tur! att mina småplantor inte bloggar ;-)
    Mina små krakar får klara sig på det ljus som kommer genom oputsade fönsterrutor.
    Ser så proffsigt ut, ordning och reda, som man kanske bör satsa på om våren fortsätter att trilskas?!

    Kram / Therése

    SvaraRadera
  4. Visst är det märkligt, hur tänker dom när dom står och stoppar små frön i såna tokiga påsar??? Vilket smart odlings rum du har!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Jag blir också frustrerad över plastförpackningarna till fröer ibland får jag fylla de med vatten för att skölja ur fröerna om de är minifrön.Papper är bäst.

    Visst är det roligt när det växer bra och man har plats för sådderna.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  6. Visst är det härligt att ha frön och ett utrymme som ditt när man tröttnar på vinter. Själv har jag tagit ett mellan år och tar 'bara' hand om tidigare års frösådder. Men vem vet... ..idag ska jag åka förbi Botaniska i GBG. Tittar på dina frösidor ibland för info och inspiration.

    Lycka till med resten av frösådderna! Carina

    SvaraRadera
  7. Hej
    Va bra ordnat du har det. I år har jag köpt växtbelysning så det blir spännande att se om det blir stor skillnad från tidigare år. jag tycker det är roligt att läsa från trädgårdar i norr annars är många från södra sverige och de får ju vår och värme tidigare.
    Ha det gott birgitta från Jämtland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir så glad över att du tittar in här då du får tid och lust :=)

      Radera
  8. Ah du har verkligen insett problemet. Jag delar din frustration :-) Roligt med dina fröbänkar. De ser exakt likadana ut som mina faktiskt. Funkar strålande, förutom att det redan börjar bli fullt och jag har mängder med småplantor att skola om. Hur man än gör blir det trångt.

    SvaraRadera
  9. Har upplevt problemet men inte rett ut det så systematiskt som du gör här! Bravo! Ditt inlägg borde bli obligatorisk läsning för alla fröfirmor!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  10. Håller med övriga, läckert inlägg! Papperspåsar är bäst, men fröfirmorna kanske inte vill riskera att fröna blir fuktiga/dåliga på vägen?
    Lycka till med dina sådder!

    SvaraRadera
  11. Men så fint du har ordnat det med din frösådder!
    Ska också ordna en plats i källaren, men där går det inte att sätta hyllkonsoler, så det får bli någon annan lösning.

    Kram!

    SvaraRadera
  12. Du har så fina anordningar för dina frösådder, mina är utspridda lite här och där, ingen organisation alls. Sen står dom lite kallt så det gror inte så bra heller. Jag får väl ordna något bättre så småningom. Ha det bra/Carita

    SvaraRadera
  13. Håller med dig om fröpåsarna!!! Nu var det några år sedan jag sådde blomstertobak, men oj vad problem jag hade:)
    Vilken fin anordning för sådder. Hoppas det är okej att jag sparar bilden.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...