onsdag 13 mars 2013

Omskolning pågår.

Frösår ganska många olika sorters 1-åriga växter för en sommar utan krukor fylld av färg går bara inte.
 
Palettblad/Nässelblomma - Solenostemon scutellarioides 'Wizzard'
Färgstark och trevlig växt.
 
Skolar om med 3 plantor/kruka.
Försöker para ihop rätta bladfärger tillsammans.
För att få välförgrenade plantor måste man toppa några gånger under uppväxten strax ovanför ett bladpar.
Tar bort alla blomknoppar som bildas hela tiden för att färgen ska behållas bättre på bladen.
Man kan övervintra Palettblad innomhus även vintertid som en krukväxt.
 
Det är inte roligt att skola om plantor då såtråget är fylld till max.
 
Törnrosas kjortel - Rhodochiton atrosanguineum.
Här får man vara väldigt försiktig för att inte skada dom känsliga rötterna.
Skolar om med 3 plantor/kruka.
Då själva rankorna börjar växa ut skolas dom om ytterligare till en större kruka och vid det tillfället ges även en pinne/pinnar så att det finns klätterstöd.
 
Jätteverbena - Verbena bonariensis.
 
Jätteverbenan bredskolas till ett större och djupare tråg där dom får växa tillsammans fram till då växthuset öppnas i slutet av mars/början på april.
Skolar då om med 1 planta/kruka.
 
Magnolia salicifolia x kobus 'Wada's memory'
 
Nu har två karaktärsblad vuxit fram.
Det tar sig sakta men säkert.
 
 
I morse var det -24º
Nu har temperaturen stigit till -14°
Solen skiner från en ljusblå himmel så det är nog läge för att sitta på altanen med ansiktet vänt mot solen om en stund.
 
Må väl!
 
 
 

13 kommentarer:

  1. Dina frösådder ser toppenfina ut.Och en Magnolia.Vilken lycka.Kram.

    SvaraRadera
  2. Oj, vilka frodiga plantor du har! Men samtidigt påminner det mig om varför jag en gång slutade med frösådder - lite för pillrigt och tålamodsprövande för mig.

    Men Magnolian ser ju jättefin ut, lite lättare att skola om.

    Önskar dig lycka till med allt som gror i dina krukor.

    SvaraRadera
  3. Vilka fina och knubbiga småplantor :-)
    Visst är det pilligt men roligt.
    Här är det inte lika roligt :( Snön vräker ner...usch!

    Kram / Therése

    SvaraRadera
  4. Vad glad jag blir av dina fina småplantor:)). Så välväxta och fina, du kan din sak.
    Jag drar mig från att komma igång med sådderna, troligtvis för att jag inte har ett bra ställe att vara på, att förvara sådderna.
    Behöver en bänk med ljuskälla över. Ska kanske släppa innesådderna i år, och bara köra med direktsådd.
    Ha det gott.
    Kram Maria


    SvaraRadera
  5. Jag säger bara "wow". Du är fantastisk på frösådd! Hur länge sedan är du sådde magnolian? Det enda träd jag hittills lyckats med är valnötsträdet 'Örebro' från en valnöt i vår stadspark. Och så undrar jag om du har lysrör över dina frösådder innan de kommer ut i växthuset?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hösten -11 fick jag några frön av Eva Robild som jag la i fuktad vitmossa. Där utvecklades sedan en rot och då planterades fröna ner i jord. Mer finns att läsa här till hö. under rubriken 'Frösådd' och 'Magnolia' ifall du har lust :=)
      Jodå, har lysrör över alla frösådder/plantor både i rumstemperatur och i svalare rum.

      Radera
  6. Härligt. Jag tycker allt går så långsamt just nu, till och med frösådderna inomhus. Har bara skolat om några få bäbisar.

    SvaraRadera
  7. Oh va roligt att få ta del av dina sådder. Hmm, jag borde nog så lite palettblad för de var verkligen snygga!
    Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  8. Häftigt med en egen frösådd magnolia. :) Törnrosas kjortel har jag inte lyckats med en enda gång... D
    Synd för den är ju så himla fin.
    Kramar!

    SvaraRadera
  9. Jag får vibbar från när vi hade en Stadsträdgård här i Västerås...

    SvaraRadera
  10. Visst är det roligt när det börjar gro. Men mycket jobb återstår med att ta hand om allting.Men det är ju lyckan att få se resultat.

    Så fantastiskt med magnolian.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  11. Hej! Idag hittade jag till din blogg, vad kul:) Vilka fina sådder. Palettbladen är ursnygga, men jag är lat och köper sen... Verbena har jag försökt mig på i år, aldrig testat förut men de har inte grott än. Vi får se, håll tummarna! hälsar Jennie på Resarö

    SvaraRadera
  12. Härligt när det växer! Min utflugna dotters rum härbärgerar just nu alla mina sådder. Hon undrade om hon skulle bo i "växthuset" sist hon var hemma. Stackars barn...Jag är ingen ettårsodlare utan föredrar perenner. Spännande att prova olika sorter och sen blir man ju så lycklig när det blommar i rabatterna.
    Kram
    Milla

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...