lördag 15 december 2012

Magnolia frösådd.

Har ingen erfarenhet på frösådd av Magnolia eftersom det är ett träd som inte fungerar så bra i min zon.
Men så hösten 2011 fick jag några frön av Eva Robild med bloggen 'Med fingrarna i (j)orden'
 
Magnolia salicifolia x kobus 'Wada's memory'
Har ju sett bilder på nätet och insett vilken skönhet det är så naturligtvis skulle fröna tas hand om på bästa sätt.
 
Fröna lades i en burk som var fylld med fuktad vitmossa i slutet av september -11.
Burken fick ligga i kylskåpet fram tills början på feb.-12 då den togs fram för att sedan ligga i rumsvärme en period.
Burken har efter det pendlat mellan kallt och varmt ett flertal gånger.
 
Sedan början på december har burken legat inne i rumstemperatur och i går såg jag att 3 frön hade spruckigt och en rot vuxit fram.
I min iver bröt jag av en rot på ett frö så det är nu bara två som är planterade en och en i kruka fylld med såjord.
Jorden är lätt fuktad och har stått inne under natten för att nu ikväll ställas svalt i en temperatur som pendlar mellan -4º - +4.º
Där får krukorna stå fram tills våren och då ska förhoppningsvis ett blad ska växa fram.
 
Hur det nu än går är jag i alla fall en erfarenhet rikare då det gäller frösådd av Magnolia.
 
Trevlig kväll!
 
 

21 kommentarer:

  1. Så spennende å så egne magnolia! De frøene er nok ikke av de enkleste å få til å spire, siden de trenger både fuktighet og vekslende varme/kulde. Skal bli spennende å se hvor stor den blir neste sommer :-)

    SvaraRadera
  2. Ska bli intressant att följa dessa frön.Glöm inte beätta hur det går.MVH

    SvaraRadera
  3. Imponerande, vilket tålamod du har! Förstår att du är glad när det börjar hända saker i påsen. Ser fram emot en spännande fortsättning...:-)
    Ha en skön söndag!
    Ulrika

    SvaraRadera
  4. Du är ju fantastiskt duktig.
    En ängels tålamod har du.Och kunnig.

    Jag tror säkert att det blir en planta vad spännande.

    Trevlig Söndag

    SvaraRadera
  5. Grattis! Hoppas Wadas överlever hos dig. Magnolior är verkligen mina favoriter, men så bor jag ju på samma breddgrader som Eva.

    SvaraRadera
  6. Jag känner igen den där ivern! Men det är ändå för väl att man har den! Ha en fin dag. Hälsningar Maria

    SvaraRadera
  7. Oh så spännande! Håller tummarna för att de ska ta sig. Har du någon skyddad plats sen till magnolian eller tänker du ha den i kruka?
    Så himla många sorter du har av krolliljan. Fascinerande!
    Kram o trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog i kruka åtminstone de första åren. Växer plantorna och blir stor och fin kan man plantera ut en i trädgården där det är som varmast och mest skyddat.

      Radera
  8. Hoppas att du lyckas med den! Jag köpte en planta i våras och jag hoppas att den klarar vinter! Tack för alla tips när det gäller sådder, kanonbra att kunna gå hit och kika!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  9. Oj, så spennande. Det skal bli kjekt å sjå korleis det går til våren...håper det vil gro og kome med blad. Du har virkelig vert flink :))

    Ha ein fin kveld.

    SvaraRadera
  10. Så roligt! Jag fick en Magnolia obovata att gro för några år sedan och när den väl grott så blev den 10 cm hög på nolltid för att sen helt sluta växa! Men den har överlevt i två år som liten pinne så jag hoppas den klarar även denna vintern.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Åhhh, så härligt och spännande!
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  12. Spännande med magnolia-sådd. Nu är det bara att vänta. Hälsningar/Carita

    SvaraRadera
  13. Hur gick det sen? Sådde egna frön i höstas och har beställt från Konnässörsklubben nu i januari. Har följd tips som jag fick från John Lennart Söderberg på facebook. Nu blev jag nyfiken på dina erfarenheter. Ju fler man lär från ju bättre går det :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev två plantor som växte enormt sakta och är nu nergrävda i kallbänken som är fylld med sand. Man bör nog ha krukorna inne svalt under det första levnadsåret men jag prövar den hårda vägen genom att låta dom vara ute.

      Radera
  14. Hej!
    Jag gjort som de beskrevs. Nu har 2 från grott och hoppas på ett par till.
    De står i papperskrukor. Kan de står kvar där tills de växt till sig. Vilken sorts jord ska de ha när det byter krukor. Jag är överväldigad att de har grott.

    SvaraRadera
  15. Det har grott 6 av 8 frön. De är så vackra att jag bara kan stå och se på plantorna. 4 cm höga. Står under lysrör och hålls lagom fuktiga. Hur går jag vidare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt då det lyckas!
      Plantera om i plantjord i lite större krukor med en planta/kruka.

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...