tisdag 11 december 2012

Nog är det vackert.






I helgen har det snöat mycket.
 Det blir väldigt vackert då snön lägger sig över trädgården och dess växter.
Utebelysningen i träd, buskar och krukor får ett mjukt och vackert sken.

Men en del växter måste man hjälpa med att skaka av all snö för att undvika skador.
 
Man får inte heller glömma att växthusets tak behöver en översyn.
 
Fortsätter att hålla koll på Spezialplants hemsida och ser att det sker ständigt nya uppdateringar av spännande växter.
 
Måste därför göra er uppmärksam på Bolax gummifera.
 
Efter ny och mer tillförlitlig information ändrar jag nu texten om Bolax gummifera.
 
Växten är ett eget släkte med endast 2 arter i och tillhör familjen Apicea.
Den är en hård kuddväxt för ett soligt stenparti eller tråg.
Höjden är ca. 3-5cm.
Bild från internet.
 
Bolax gummifer går inte att likna med Nåldyna - Azorella trifurcata som är på bilderna här nedan.
 
(Den här Gulldynan växer i en trädgård i Skellefteå)
 
Azorella trifurcata är en kuddbildande växt på ca. 3-5cm. hög.
Känns ganska hård, lite gummiaktig och växer sakta ut i tuva.
Mitt ex. är planterad i ett grusigt grusparti med soligt läge.
 
Har inte sett Gulldynan i någon handelsträdgård i mina trakter men den kanske går att hitta längre ner i vårt avlånga land.
Annars får man beställa.

Bolax gummifera hamnar på min inköpslista.
 
Tack för att du tog dig tid att titta in.
 
Ha ne!
 

7 kommentarer:

  1. Flot med lyset i busken som er helt dækket af sne:)

    SvaraRadera
  2. Gulldynan ser fin ut, den vill jag gärna ha. Vi har fått massor med snö, idag skottade jag växthustaket och skakade snö fån en del buskar och träd. Vi har ca 30-50 cm. Ha en skön vecka./Carita

    SvaraRadera
  3. Det er veldig stemingsfylt med lys i trær og busker og med snø i tillegg! Selv helt her ute med vestkysten i Norge har snøen og kulden kommet. Alt blir så mye lysere når det er snø :) Jeg har noen spennende planter fra Larz som jeg gleder meg til å se i blomst til neste år :)Og jeg håper han tar turen til nerdlørdag hos Peter og hagemarked hos Gerben på våren! For det skal jeg :) Ha en flott uke!

    SvaraRadera
  4. Vad roligt med ett tips på växter, det ser verkligen bättre ut med en grön markväxt än alla snö :) fast det är fint det med. Här brukar det regna så jag är jätteglad över att vi fått riktigt vinter med snö och kyla, så länge det nu varar.
    Ha det :)

    SvaraRadera
  5. Å, jättefin! Och så skönt med riktigt härdiga typer. Måste gå in på spezialplants hemsida (men efter jul). :-)

    SvaraRadera
  6. Jag köpten en planta på STA-marknaden i Vikmanshyttan. Får se om den finns kvar efter vintern på sin plats i stengången i woodlandet. Bor i zon fyra så då går det väl bra om du har i din zon fem.

    SvaraRadera
  7. Hmmm... har inte vågat mig in hos Spezialplant ännu för beställningar till våren. Får så många dumma idéer. då. Men du suktas.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...