fredag 14 december 2012

Blooming friday.

I dag är fredagens blommiga tema 'Min favorit blomma'
Hur ska jag kunna välja?
 Tycker ju att de flesta växter i trädgården är just en favoritblomma?
Det är verkligen jättesvårt.
 
Funderade en stund men bestämde mig till sist för att det får bli Liljor, främst Krolliljor.
Går absolut inte att välja en färg utan det får bli några.

L. martagon 'Alba'
 
L. martagon sp.

L. martagon 'The Favourite'


L. martagon 'The Charming Life'

L. martagon var. pilosiusculum
 
L.martagon 'Burgundy'  (frösådd)

L. martagon 'Norrland'


L. martagon 'Mr. R. O. Backhouse'


L. martagon 'Arabian Night'

Till sist måste även  Rosenlilja - L. cernuum 'Album'  få vara med.

 10 bilder!
 Inser att jag misslyckades totalt med veckans tema.
 
Måste kolla hos Hélene med bloggen 'Bland rosor och bladlöss'
Har ni andra klarat veckans utmaning?
Ska bli spännande att se era favoriter.
 
Tack för att du tog dig tid att titta in.
 
Trevlig kväll!

 


 

21 kommentarer:

  1. Min favorit bland dina krolliljor måste bli 'Norrland'. Vilken fantastsik färg. En riktig önskeväxt.

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet att just nu är 'Norrland' slut hos Spezialplant men kommer mest troligt att finnas till försäljning våren 2014.
      En eftertraktad och snabbt slutsåld liljelök :=)

      Radera
  2. Dina liljor är superfina ! Här finns "bara" vanliga krolliljor. Är så tacksam för dem ändå. De passar in.
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Liljor är inte dumma alls.
    Gillar också krolliljorna.
    Ha en fin helg.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Nej jag tycker du lyckades förträffligt :-) Det är ju ändå EN favoritblomma. Så många fina du har ! En trevlig helg önskar jag dig
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  5. Även en av mina favoriter...helt bedårande...tack för ögongodiset...=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Så flotte martagonliljer du har! De skulle jeg gjerne hatt selv :) God helg!

    SvaraRadera
  7. Dejlige fotos af dine martagonliljer, jeg er selv ret vild med dem, og forsøger at lave en del fra frø! Den "Norrland" er superlækker, skøn mørk farve!! Alle er rigtig flotte.
    ha en god weekend :)

    SvaraRadera
  8. Det kunde jag tro att jag skulle få se vackra liljor hos dig idag :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  9. Förstår att du ha problem med så många fina krolliljor :-))
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  10. Så mange flotte liljer du har......ein nytelse å studere bilda.

    God helg.

    SvaraRadera
  11. Misslyckades? Verkligen inte! Kan tänka mig att en samplantering med pilosiusculum, burgundy och rosenlilja skulle bli fint! Måste göra slag i saken och skaffa några krolliljor! En bristvara hos mig.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  12. Inte visste jag att det fanns så många olika Krolliljor.Skulle vilja ha de flesta .Har bara den vita.Men den är så fin.
    MVH

    SvaraRadera
  13. Oj så många fina, jag visste inte ens att det fanns så många sorter!

    Ha en trevlig helg Kram Ulrika

    SvaraRadera
  14. Fantastiskt vackra liljor du har Helen! Den där ´Arabian Night´var ju jättefin!

    SvaraRadera
  15. Oj vilka fina! Det blir nog till att börja samla på sig fler olika sorter efter jag sett dina vackra liljor. Tack för inspirationen! Jag håller just på att packa Akleja fröerna till vinnarna så du får gärna skicka din postadress till min mejl, finns på bloggen.
    Ha en bra helg!
    Ulrika

    SvaraRadera
  16. Tänk vad många favoriter det finns och dina är underbara.

    Kram

    SvaraRadera
  17. Jag gillar verkligen krolliljorna.
    Den vita och röda har jag.
    Väntar med spänning på den riktigt mörka Lilium martagon köpte en stor blombar lök i höstas av Rune Kanon i Lycksele.Den är superfin.
    Du har så många olika sorter nu blir jag sugen på flera.

    Ha en riktigt fin helg

    SvaraRadera
  18. Vilka fina krolliljor, tycker om dem alla.
    Kram

    SvaraRadera
  19. Jag tycker du har lyckats väldigt bra :-) Underbara krolliljor! Jag äger inte en enda... måste nog ta och ändra på det!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  20. Men alltså, den svarta krolliljan är fantastisk. De andra också, men specielllt den. Wow.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...