måndag 4 juli 2011

Olsynium biflorum.

En växt som inte är så vanlig i trädgårdarna runt mina trakter är Olsynium biflorum.
Den blir ca. 30-35cm hög och har vita trumpetformade blommor med lila sträck.


De lila strecken varierar mellan blommorna så en del kan vara nästan helt vita. 

Stjälken är väldigt, väldigt tunn men står stadigt helt utan stöd.

Växer i upphöjd rabatt i söderläge med jord mot det torra hållet
Eftersom plantan har flyttas runt lite i rabatten har den endast blommat en gång tidigare.
Ska bli spännande att se om det bildas några frön eller om det är genom delning den förökas.


12 kommentarer:

  1. vacker trumpet, med de strecken. Ny bekantskap som så många andra du visar. Hur har du hittat den?
    Jag skulle gott kunna tänka byta till mig en planta av den, om det blir möjligt;))
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Snygg och stadig, det gillar jag!
    En sån planta skulle gärna få flytta till mig:)
    Har den något annat namn? (Föutom det på latin)
    Ha det gott/Stina

    SvaraRadera
  3. Den var vacker.Har inte sett den förut.Vill också veta om den har något svenskt Namn.

    SvaraRadera
  4. Har fått den av Magnar och Toril Aspaker (Norge) då dom var hit för något år sedan.
    Om jag har förstått rätt så är växten ganska ovanlig även i Norge.
    Växer den till sig så kanske det går att ta 'strån' nästa år.
    Har inget svenskt namn enligt SKUD.
    http://www.skud.se/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=53

    SvaraRadera
  5. Himmel vad snygg den var!! Ny bekantskap för mig också. Lycka till med den!
    /Maria

    SvaraRadera
  6. Den har jag inte sett inna! Snygg och spännande!
    Tack för titten!

    SvaraRadera
  7. Så vacker...
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  8. Åh, så fint. Kul att en så ovanlig växt överlever....du får försöka att föröka den genom frö o se vad det blir:)//helen

    SvaraRadera
  9. Hoppas verkligen att du kan föröka den med frön, i så fall vill jag gärna stå först i kön för en planta eller två!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  10. Jag ska passa växten noga ifall det bildas frön.

    SvaraRadera
  11. Snygg och jag gillar ränderna//Britt

    SvaraRadera
  12. Ny bekantskap för mej! En riktig snygging!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...