tisdag 26 juli 2011

En konstnärs trädgård i Umeå.

 Trädgårdshelgen var inte riktigt över ännu.
Mitt resesällskap Margareta och Ingemar ville visa mig en trädgård till innan jag styrde bilen mot Piteå.
Historien till denna trädgård är att hustrun vill inte låta sin make ge utlopp för sin konstnärliga ådra i hembostaden vilket resulterade till att han köpte ytterligare ett hus med tillhörande tomt.
Här får känslor, ideér och kreativiteten råda.
Tyvärr var det sent på kvällen och han var inte där så vi fick nöja oss med att titta in från utsidan vilket han tillåter och gärna vill att folk ska göra.
Det här fick jag se.




Kalas hos Muminfolket?



En sänggavel behöver väl inte alltid stå i sovrummet eller?





Fint klippt häck.


Rostar bilen ihop får man köpa en cykel.

Ler fortfarande då jag ser bilderna men.......

Innan jag for från Margareta och Ingemar gick vi en runda i deras vackra trädgård.
Margareta tyckte jag behövde lite fler växter och hämtade några plantkassar som hon fyllde med,
Hosta sp,
Prunella laciniata - Flikbrunört
Rhamnus microcarpa 
Geranium dalmaticum vit + rosa  - Dvärgnäva
Gentiana suendermannii
Iberis sempervirens - Vinteriberis
Paeonia lutea var. ludlowii
Lilium formosanum var. pricei - Liten Basunlilja
Hamamelis virginia - Amerikanskt Trollhassel
Hydrangea quercifolia - Flikhortensia
Daphne tangutica - Vintertibast
Gentiana purpurea - Baggsöta.

Totalt 33 nya växter fick följa med hem.
Med tankt på att jag nu gräver bort flera perenner för att minska ner antalet rabatter så kan man ju undra ifall det var så klokt.

Stort TACK Margareta och Ingemar för de trevliga dagarna vi var tillsammans.

Önskar er alla en fin kväll!

8 kommentarer:

  1. Margareta i Umeå26 juli 2011 kl. 22:24

    Tack själv Helen för ditt glada och positiva sällskap. Det var en fin helg.
    Gör gärna om äventyret med dig nån annan gång.
    Kramar.

    SvaraRadera
  2. Det där ser ut att va en riktigt spännande trädgård :) Kram Suss

    SvaraRadera
  3. Hej Helen
    Jag har också varit och kikat på denna annorlunda trädgård i Umeå....smaken är som baken.... men kul att se ändå :D
    Det var inte dåligt med plantor du fick med dig hem! Nu har du lite att göra:)
    Ha det fint/Stina

    SvaraRadera
  4. wow vilken kreativ trädgård!!! kram j

    SvaraRadera
  5. Oj! Kreativiteten var det ju inget fel på! Kanske lite väl tätt med kreativa inslag för min smak men var och en ska ha det som den vill - det är det allra viktigaste med en trädgård.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  6. Vilken kreativ trädgårdsglädje det fanns där då!!! Ler också när jag ser bilderna. Och blir glad. Tack för det!!!

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  7. Vem har sagt, att "Less is more", eller var det "More is less"?? Nä, nu blev jag förvirrad!!! ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  8. Oj, vilken trädgård o va mycket grejer de samlat på sig...haha, säkert jättetrevligt att gå o titta på.//Helen

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...