fredag 29 juli 2011

Lilium 'Ove'

Hösten 2006 fick jag bulbiller från en Liljesamlare i Norge.
Lilium 'Owe' såddes, grodde, växte, växte och växte lite till.
Nu äntligen blommar den för första gången i min rabatt.

 
Naturligtvis gav jag ett ex. till min trädgårdsvän Owe och hos honom blommade Liljan redan efter 3 år.
 
Nu har jag fått berättelsen bakom liljan 'Ove'
Liljeförädlaren Guntis Grants från Lettland säger:

Variety "Ove" är uppfödd av rysk hybridizer Gennadij Ovechkin.
För många år sedan gav han några små bulbiller av namngivna hybrider till Janis Vasarietis.
Senare, när de blommade med vackra och ovanliga blommor, Janis Vasarietis utsetts till en av dem "Ove" efter Ovechkin efternamn

Tack Guntis för historien bakom denna vackra lilja!

 

9 kommentarer:

  1. Jättefin! Ha en underbar helg. Kram J

    SvaraRadera
  2. Åhh, vilken vacker lilja.
    Trevlig helg
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Owe var vacker, var rädd om honom. :)

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  4. Underbar färg på 'Owe'.
    Ha en skön helg!
    Christina

    SvaraRadera
  5. Härlig färg på din Owe! hälsningar Christina

    SvaraRadera
  6. Så fin den var, kul att få se sin sådd blomma!

    SvaraRadera
  7. Vilken superläcker färg!/Helen

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...