onsdag 20 juli 2011

Hemma igen.

Har varit 'klubbad' sedan jag kom hem natten till måndag efter en underbar helg med med massor av inspiration och möten med liksinnade trädgårdsvänner.
Vårt första stopp blev hos Larz Danielsson med handelsträdgården Spezialplant innan incheckningen i Östersund.
Det är en trädgård jag lääänge har önskat att få besöka.
Det första man ser är stenpartier fylld med spännande växter.

Det finns så otroligt mycket att se att jag nästan glömmer bort att fota.
Vi går runt huset och där i rabatten blommar Lilium canadensis med sina vackra klockor.

Ett stenparti byggd av traktens röda stenar.

Solen skiner, det är väldigt varmt, men in i växthusen måste man bara för att kolla in alla spännande växter.


Inser att ska man hinna se allt behöver man massor av tid vilket vi inte har den här gången.

Växten med de vackra marmorerade bladen är Cacalia sp. Kina.
I närheten har Larz anlagt en trädgård på sin brors tomt.

Flera växter som jag aldrig sett annat än på bild såg man i rabatterna.
Saussurea obvallata

Saussurea stella

Jurinea dolomiea.

En hemlig grotta?

Vad köpte jag då?
Jo,
Veratrum formosanum
Veratrum dolichopetalum
Dianthus giganteus
Trifolium polyphyllum
Cacalia sp. Kina
Ajuga pyramidalis 'Arctic Box' - Blåsuga
Thalictrum diffusiflorum - Praktviolruta
Allium insubricum - Nicklök
Anemone vitifolia - Flockanemon
Saruma henryi
Pulsatilla integrifolia - Miyakesippa
Thuja plicata Whipcord
Fick även Corydalis calcicola

Efter ett par timmars åhhh, oj, läckert, vill ha, bar det av in till Östersund för incheckning och mingel med buffé.

Ett väldigt hett tipps till er som kommer att fara till kretsmötet i Burträsk den 29-31juli är att Larz har lökar av den eftertraktade Svarta Krollilja - Lilium martagon cattaniae.
Blommar just nu hos mig.


Det går att maila honom så tar han med för avhämtning.
Eller kanske hittar du något annat du vill ha.
Jag kan ju även fungera som mellanhand och ni hämtar växterna hos mig.
Fortsättningen av helgen berättar jag om i nästa inlägg.

Ser att det har tillkommit nya följare av bloggen.
Jätteroligt!
 Ni är alla varmt Välkommen!

Natti, natti!


15 kommentarer:

  1. Välkommen hem till norr igen.
    Dina svarta krolliljor är gudomligt vackra.

    SvaraRadera
  2. Underbaraliljor du visar, både din svarta och dom i det förra inlägget, förstår att jag inte kan nöja mig längre med dom rosa och vita krolliljorna :-) Den där Cacalian var ju hur fin som helst med!

    SvaraRadera
  3. Jättefina bilder! Och vilket inköp du gjorde! Hälsningar Christina

    SvaraRadera
  4. Tack Helen för erbjudandet att skaffa mig en svart Krollilja. Det får du gärna göra om du har den möjligheten, jag är i Piteå / Kopparnäs på fredag och kan svänga förbi dig med pengar så du inte behöver lägga ut för mig.
    Är du hemma då? Vi hörs av.
    Ha en underbar sommardag.

    SvaraRadera
  5. Det verkar vara en härlig trädgård :) grottan ser snygg ut en sån skulle man ha Kram suss

    SvaraRadera
  6. Åh, har du varit på riksmötet!!! Lyckost!

    Den svarta krolliljan var fantastisk:)

    Sommarkram!

    SvaraRadera
  7. Hej, hej Helen!

    Larz trädgård ligger högt på min önskelista över besöksträdgårdar!
    Vilka fina växter du fick med dig hem!/Anja

    SvaraRadera
  8. Vet inte vad jag skall säga, allt ser underbart ut...
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  9. Förstår att det var ett drömställe för en sån som du! Den där webadressen måste jag kolla bums!
    Ha det gott!Laila

    SvaraRadera
  10. Hej Hej!
    Vilka underbara liljor. Är precis som du väldigt förtjust i just krolliljor. Visst hade du beställt liljor från David i lettland. Hur mycket är deras valuta värd och hur mycket blev det i frakt? Jag blev så sugen på att beställa. Hälsningar Jenny

    SvaraRadera
  11. Tänk att jag som bor så nära inte har varit dit ännu, men jag ska försöka ta en tripp dit. Har kört förbi flera ggr och kikat från vägen, härliga växthus har han.

    SvaraRadera
  12. ...å så underbart ni verkar ha haft! Där skulle man varit med!!

    SvaraRadera
  13. Så kul att få besöka hans trädgård:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  14. Vilken häftig trädgård och vilka roliga inköp du gjort. Jag förstår att du är glad. :)

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  15. Vad härligt, mycket roligt att ta med hem från Spezialplants! Ha det gott!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...