fredag 22 juli 2011

4 trädgårdar i Östersund - Riksmötet.

Redan kl. 08.00 var det samling för avfärd till olika trädgårdar.
Vi var uppdelade mellan 4 bussar som tog oss åt olika håll.
Fösta besöket var hos Chooi-Eam Ong-Pålsson i Kläppe för att se på hennes enorma Pionsamling.

Paeonia 'Souvenir de Maxime Cornu'

 Paeonia 'Otto Fröbel' är kraftigt orange i färgen.

Mildare i färgen är Paeonia 'Nick Shaylor'

Efter att ha njutit av alla vackra Pioner for vi till Iréne och Birger Backlund i Kännåsen.
Stora härliga rabatter med massor av perenner, buskar och träd.

Stäppkålen - Crambe cordifolia stod i blom

Kungsljusen - Verbascum hade valt sina egna växtplatser med omsorg.

Kaktusar av olika sorter och andra exotiska växter hade fått en egen plantering.


Italiensk lunchbuffé serverades i trädgården bredvid av deras vänner.
Var så hungrig att jag glömde fota, men gott var det.

Med välfyllda magar for vi vidare till Tavnäs där Robert Westerberg tog emot. Han kommer ursprungligen från Kanada men har nu funnit sina rötter i Sverige.
Vi fick information redan i bussen om att detta var en annorlunda trädgård vi skulle få se.

Ett eget litet kraftverk har han byggt.

Bäckar, dammar och pipelines för möjlighet att vaska guld. Tyvärr så var pumpen trasig så allt var torrtlagt.
Tilläggas kan att Robert hade varit guldgrävare i unga år.


Broar, tomtar, indianer och djur i plast.
 Nu får bilderna tala för sig själva.





 Fylld av historien Robert hade berättat om sitt liv for jag därifrån med ett stort leende, glatt hjärta, full av beundran för att han 'vågar' ta ut svängarna.

Dagens sista trädgård blev 'The Secret Garden' och ägarna Wiktoria och Peter Boije.
Roligt att komma till en trädgård man tycker sig ha sett förr och sedan upptäcka att det var en bloggare.
Det var en 'vattenträdgård'.
 Bäckar, stora dammar, små porlande dammar, vattentunnor och en fantastisk utsikt.



Men där jag tillbringade den mesta tiden var i Wiktorias enormt vackra växthus.
Det är absolut det finaste inredda jag hittills har sett.





Önskar mitt såg likadant ut.
Fulla av intryck var bussen tillbaka vid utgångsläget igen kl. 17.00.
Kvällen avslutades sedan med middag på restaurang Hov, Jamtli.

Önskar er alla en fin kväll!

13 kommentarer:

  1. Oj, vilka roliga o fina trädgårdar, där fanns ju allt man kan tänka sig. Det är jätteskoj att åka runt o kolla in andras trädgårdar. //helen

    SvaraRadera
  2. Wow så mycket fint du har hunnit sett idag! Kram J

    SvaraRadera
  3. Hmmmm.... Det är nog tur att man inte är runt på trädgårdsvisningar. Då skulle man väl ha huvudet fullt med ideér hela tiden ☺
    Tjing

    SvaraRadera
  4. Oj så många trädgårdar du har besökt! Jag förstår att du är full av inspiration!
    Ha det bra! /Katarina

    SvaraRadera
  5. Ännu fler trädgårdsbesök - lyckost! Pionerna var ju helt underbara......

    Ha det gott!
    Åsa

    SvaraRadera
  6. Oj så mycket vackert! :) Tack snälla för att du delar. Och så olika de var alla fyra. Visst är det underbart!? Att trädgård kan vara så enormt olika... :) Skulle också väldigt gärna vilja se Wiktorias trädgård. Den verkar vara helt fantastisk.
    Kramar till dig!

    SvaraRadera
  7. Tack för att du visar det du varit med om. Känns som om jag också varit på en trädgårdsvandring.
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  8. Oj, så mycket inspiration du har fått. Vackra bilder underbara trädgårdar...

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  9. Oj vilka fina bilder från fina trädgårdar. Det är alltid roligt att få inspiration.

    Tack för namnet på liljan. Känner igen det när du skrev det...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  10. Fina bilder från de trädgårdar du besökt.
    Tack för att jag igår fick se er fina trädgård.
    En sådan underbar plats. Jag hade inte fattat av bilderna här i din blogg att trädgården är SÅ fin. Jag har inte hunnit smälta alla intryck därifrån och de för mig nya växter som du visade.
    Tack så mycket för de växter jag fick med hem.
    Ha en härlig sommardag.

    SvaraRadera
  11. Vilka underbara bilder. Roligt att du visar för oss som inte kunde vara med. :)

    Ha det bra, Kerstin

    SvaraRadera
  12. O den hemliga trädgården skulle jag gärna se!
    Hennes mystiska bilder gillar jag verkligen.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  13. Verkar som du haft en perfekt dag :) Kram Suss

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...