onsdag 6 juli 2011

Lilium x marhan 'Mrs. R. O. Backhouse'

Efter några års väntan slår hon ut sin första klocka Lilium x marhan 'Mrs. R. O. Backhouse'

Det är en hybrid genom L.martagon och L.hansonii.
Namnet har den fått av Robert Ormston  Backhouse som kallade den efter sin hustru Sarah Elisabeth.

Lilium 'Early Bird' (syn. L.dalhansonii 'Early Bird') blommar för fullt.
Den är ett urval från en korsning mellan L.martagon Cattanie och L.hansonii

Krolliljor trivs att stå i lite fuktig men väldränerat jord.

Håller för övrigt på att rensa bland perennerna som finns i och utanför kallbänkarna.
 En del ska sparas, en del ska bort.
Ett bra sätt att bli av med ett visst överflöd är att ställa ut vid vägen.

Inget speciellt men uppskattat av många.

Ser att det har tillkommit nya följare, jättekul!
Välkommen!

Önskar er alla en härlig kväll!

11 kommentarer:

  1. Hon ser väldigt bra ut, rentav snygg är hon.Vackra bilder.
    Vilken fin och snäll idé av dig att ställa ut perenner så där och jag förstår att det uppskattas ...för vem skulle inte göra det.
    Ha en fin kväll
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  2. Åh, vilka underbart fina liljor, måste ju vara värt att vänta på första blomningen:) Va snäll du är som skänker bort perenner....förstår att det är tacksamt.//helen

    SvaraRadera
  3. Så generöst av dig att folk bara får ta med sig växter. verkligen ett trevligt initiativ!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Det gör så ont i hjärtat att kasta så det är bra mycket bättre att försöka ge växterna ett nytt 'hem'.

    SvaraRadera
  5. Åh, så fin hon var Mrs Backhouse! Jag har också väntat på henne, och väntat... Sådde frön från STA för x antal år sedan, och i fjol kom de första knopparna!! Givetvis lyckades jag på något vis bryta av blomstängeln innan blomning:-(
    Så det var bara att fortsätta vänta. I år har hon så äntligen blommat för första gången...bara för att se ut som en vanlig rosa krollilja!!! Jaja, att fröså innebär ju överaskningar, men lite besviken blev jag allt. Nu väntar jag på andra sådder i stället;-)

    SvaraRadera
  6. Åhh, vilka underbara liljor, vill ha. :)

    Ha det bra, Kerstin

    SvaraRadera
  7. Kan tipsa om Botanicus som har stora fina lökar.
    http://www.botanicus.nu/

    SvaraRadera
  8. Åh...vilka fina krolliljor. Tänk att jag inte har en enda krollija i min trädgård, det måste bli ändring på det!! Jag får ta och använda din länk :)
    Synd man inte har 'vägarna förbi' när det står så fina plantor vid vägen, vad snäll du är:)
    Ha det gott/Stina

    SvaraRadera
  9. Synd att man inte bor granne med dig!
    Vilken vacker lilja du har, fantastiskt fin.
    Själv har jag två sorters krolliljor i trädgården som jag aldrig sett blomma, rådjur!
    Jag har gett upp.
    Tur att jag kan titta på dina vackra i stället!
    Ha det riktigt bra /Helen -spadtag

    SvaraRadera
  10. Mmmmm så vackra Liljor. Har inga hos mig ....
    Säger som någon annan här, Synd att man inte bor på din gata ☺ Må så gott
    Tjingeling

    SvaraRadera
  11. Jag tittar på alla dina bilder och bara njuter. Så fint!!! Hoppas du får en jättetrevlig trädgårdshelg!

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...