måndag 25 juli 2011

2 trädgårdar i Östersund - Riksmötet.

Söndag, riksmötets sista dag.
Innan lunch och den efterlängtade växtmarknaden skulle vi besöka 2 trädgårdar.
Bussen tog oss ut till Frösön, gruppen halverades och första besöket blev hos Inger och Anders Källstrand.

Baksidan av tomten var ganska brant vilket gjorde att trädgården var uppbygd i olika nivåer.
Det började med en en vacker Japansk inspirerad del.



En pergola ledde oss ner.

Trädgården var uppdelad i olika rum med många sittplatser.

Vackra stenlagda gångar, portaler och en fantastisk utsikt.


En härlig arbetsyta.


Trädgårdens 'hjärta' var den enormt vackra dammen.
Klart rent vatten, näckrosor och andra spännande växter.


Nu var det dags att byta trädgård och vi for hem till Irene Espell.
Irene förklarade att trädgården skulle vara lättskött och barnvänlig.
Ett eget lite gulligt hus fanns för de små.

Ett växthus som var mysigt inrett.



En berså att sitta och njuta i.

Stor härlig rabatt vid husets kortsida.

Ett roligt inslag av dekoration.
 
Dags för avfärd till Totohallen - travbanan för lunch.
Innan växtmarknaden satt vi och såg på ponnyloppet.
Tävling pågick och spänningen var stor både för de små ponnyägarna och för oss som såg på.
Kl. 14.00 öppnades dörrarna.
Kön var lång men det gick ändå fort att komma in.
Metervis av bord fylld med växter.


Eftersom jag gillar Thujor köpte jag
Thuja occidentalis 'Pendula'
och
Thuja hybrid 'Lindhults Gold'
av Eva och Magnus Carlström.
Viburnum lobophyllum
Hosta 'Praying Hands'
Trifolium repens 'Dark'

Köpte lotter på lördagskvällens supé och vann
vattenstril till petflaska
gardenakoppling sett till vattuslang
väska
STA:s gröna kosa
och en riktig högvinst.
Svavelpion - Paeonia mlokosewitschii med ursprung från Evert Nilsson.
Nöjd och belåtna styrde vi nu bilen hemåt.

Upplevelsen av denna helg var helt underbar.
Strålande sol, varmt och skönt.
God mat.
Vi fick se stora variationer mellan trädgårdar och dess ägare.
Allt fungerade helt perfekt.

Stort TACK till Mittnordenkretsen som hade ordnat allt så bra.
Kanske ses vi igen i Östergötland nästa år.

Tack till er alla som har kommenterat inläggen från riksmötet.
Välkommen önskar jag nya följare!

Trevlig kväll!


7 kommentarer:

  1. Så himla mycket fint ni fick se, minst sagt inspirerande! Kram J

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga trädgårdar. Tänk om jag hade kunnat vara med men jag hoppas på Östergötland nästa år. :)

    Ha det bra, Kerstin

    SvaraRadera
  3. Näe du skojar alla dessa vinster o så pionen på det!Grattis.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  4. Mmm låter verkligen som en lyckad helg :) Kram Suss

    SvaraRadera
  5. Jag har precis hittat din blogg - mycket inspirerande och fint! Det var extra kul att få se bilder från riksmötet - jag var själv med. Det var extra kul att få se bilderna från söndagsturen eftersom jag åkte en annan tur. Jag bor i närområdet för riksmötet så kanske jag har tur och kan besöka de trädgårdar jag inte fick se en annan gång.
    /Helena

    SvaraRadera
  6. Vilken fantastisk resa och alla inspirerande trädgårdar.
    Jag blir riktigt avis.

    Och vinsterna Fru Fortuna måste ha tyckt om dig.
    Pionen var ju en höjdarvinst, jag köpte en ifjol och vårdar den ömt.Fick en blomma i år och hoppas att den kommer att trivas.

    Ha en fortsatt fin sommar

    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Christina Svensson31 juli 2011 kl. 22:04

    Haha! där står jag i mitten med börsen framme och ser manisk ut! på sista bilden, då träffades vi nästan ändå, mvh Christina zon5 från STA forumet

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...