torsdag 14 maj 2015

Hasselört - Asarum heterotropoides v. mandschuricum


 Har gått förbi den många gånger utan att ha gett den någon större uppmärksamhet men helt plötsligt såg jag den, Hasselört - Asarum heterotropoides v. mandschuricum.
 
En rund välformad tuva med ljusgröna njurfomade/hjärtformade tätt sittade blad som växer upp från underjordiska rhizomer.
 
 
Vid jordytan ser man mörklila/vinröda blommor sticka fram.
 

 
Växten blir ca. 20 - 30cm. hög.
Blommar nu i maj.
Trivs i skugga/halvskugga med fuktbehållande väldränerad jord.
 
Den här plantan växer dock i full sol med jord mot det torra.
 
Blommorna är hermafrodit dvs. har både kvinnliga och manliga organ och pollineras av flugor.
Läser att den är en viktig medicinalväxt i Kina och används för att bota bla. huvudvärk, nästäppa, hosta och förkylning.
 
Och var har jag sett den här plantan växa?
Jo, i min vän Maines trädgård.

 
Må väl!


3 kommentarer:

  1. Vilken fin och häftig växt, den hade jag inte sett förr.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. En blomma som kräver närkontakt! Så fin!
    Kram
    Laila
    PS Din tandrot står i växthuset och väntar på bättre tider - ännu ganska kallt om nätterna så jag vågar inte sätta ut henne. Men blomknopparna växer!

    SvaraRadera
  3. Tänk att hasselört har jag aldrig lyckats med.
    /Anja

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Åren går fort!

Tänk vad åren går fort!  Snart 5 år sedan vi flyttade till det här hyreshuset med egen ingång, stor altan på framsidan och balkong med möjli...