onsdag 27 maj 2015

Hos Maine, Ingela och Anita.

Maj månad har upplevts väldigt kall och ett nytt regn rekord är slaget här uppe i norr.
Inget rekord man alls vill ha.
 
Men de få dagar det har varit sol eller regn uppehåll har jag varit och hälsat på i mina vänners trädgårdar.
Hos Maine har Kungsängslilja - Fritillaria meleagris slagit ut sina klockor.
 
 
 
den vita formen, 'Alba'
 
 
Tulpanerna lyser härligt röda vid husväggen.
 
 
Körsbär -  Prunus avium har så smått börjat blomma.
 
 
I går såg jag att Fylld Blodört -Sanguinaria canadadensis 'Multiplex' har svept sina vackra blad runt blommans stjälk för att snart slå ut i blom.
 
 
I måndags hälsade jag på Ingela.
 
Rabatterna vaknar till liv igen.
 
 
 
Vårbolmört - Physochlaina orientalis blommar för fullt.
 
 
Bredbladig Pärlhyacint - Muscari latifolium har Ingela frösått för flera år sedan.
Den har nu vuxit till en stor vacker planta.
 
 
Det finns en stor sten vi alla vänner beundrar enormt för att på håll ser det ut som en stubbe.
Jag var med då den hittades i ett stenröse och vet att det var mycket slit innan dom fick hem den.
 
 
Lysande gul är Forsythia
 
 
Naturligtvis var jag in i växthuset bara för att andas.
Växthusdoften ger ett inre lugn i kroppen.
 
 
På eftermiddagen i går blev det uppehåll i regnandet.
 
For till Anita för att beskåda hennes fantastiska Päronträd.
Päronträdet var en liten, liten planta då hon vann det på lotteriet under STA:s sommarmöte i Piteå år 2004.
Idag når trädet upp till taknocken.
 
 
Har tidigare blommat med några få enstaka blommor men i år är den överfylld.
Nu hoppas Anita att det ska ge lite frukt också.
 
 
 
Sippor blommar runt 'fötterna' på buskar och träd.
Även runt stubben.
 
 
 
Björnrot - Meum athamanticum är som vackrast nu tycker jag.
 
 
Ser min gamla trädgård nästan varje dag och ser att den har 'vaknat'.
 
Nej, har inte varit in och tittat närmare på hur det ser ut.
Saknar jag den?
Nej, tror faktiskt inte det.
Det enda jag verkligen känner stor saknad efter är mitt älskade växthus.
 
Tack för att du tog dig tid att titta in här idag!
 
Önskar er alla en fin dag!
 
Må väl!
 
 
 

11 kommentarer:

  1. Hej Helen! Så trevligt att strosa i goda vänners trädgårdar, fina bilder du har tagit på växter och den där stenen och stubben är ju så vackra!

    Allt gott!

    /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så kul att kunna njuta av allt det vackra hos kompisar. Sen kan jag ju hjälpa till med rensa rabatter då jag får lust :=)

      Radera
  2. Skönt att du inte saknar din trädgård. Det hade ju varit riktigt ledsamt. Gott att kunna njuta av grönskan åtminstone.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Hejsan!
      Välkommen hit!

      Ja, visst är det fantastiskt att det växer ett sådant stort Päronträd här?
      Vi ska försöka ta reda på vilken sort det är då det ev. ger några frukter.

      Radera
  4. Så fina och inspirerande bilder.
    Det är tur att du har många trädgårdsintresserade vänner så att du fortfarande kan få njuta av allt det som växer när du har så stort trädgårdsintresse.
    Vilket fantastiskt päronträd. Så fint när det blommar.

    Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, har många vänner inom gångavstånd så det är toppen :=)
      Sen vet jag att dom tycker det är bra att få lite hjälp med rensning i rabatterna av mig också ;=)

      Radera
  5. Vilka fina bilder från dina besök. Men, så kall maj har varit även hos oss. Växthuset är äntligen städat och det är precis som du säger, en underbar plats att andas i!

    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu vill vi ha sol och värme Anja :=)

      Radera
  6. Vilka fina trädgårdar!
    Hoppas vi snart får lite värme nu!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  7. Fint att få uppleva tidig vår en gång till. Härliga bilder och trädgårdar. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...