söndag 6 juni 2010

Euphorbia 'Breathless Blush' - rosa Snötörel.

En spännande nyhet är Snötöreln med mörka blad och ljust rosa blommor som bleknar till vitt då dom åldras, hittade en fin planta på Blomsterlandet som man bara måste pröva.
Mitt första intryck är att plantan känns lite 'dyster' och 'orolig', men man kanske ändrar sig då den sätter fart längre fram i sommar.

Har hunnit vara på två växtmarknader i veckan som var, endast två nya inköp blev det, en Vitsippa 'Allenii' och en variegerad Liljekonvalj (Convallaria majalis 'Variegata') trots att jag vet att den sprider sig ganska friskt.


 I rabatterna händer det mycket trots kylan, liten Tolvgudablomman (Dodecatheon pulchellum 'Red Wings') har snart slagit ut sina vackra blommor. Odlar mina plantor helt fel, dom står soligt och torrt så jag får vattna då och då, dom bör få växa i mer fuktig jord i halvskugga, kanske skulle man vara snäll mot plantorna och flytta dom.

Violtandroten (Cardamine pentaphyllos syn.Dentaria pentaphyllos) frösådde jag 2007, sådden ställdes direkt ut och har stått ute hela tiden, skolade om -08, plantorna planterades ner i rabatten förra sommaren och nu har en börjat blomma.

Frösådde även Vårtandrot (Cardamine enneaphylla) samma år och den har också blommat för första gången fast lite tidigare i vår

Har ingen lust att vara ute, kallt och blåsigt gör att kroppen blir lite 'seg' men i morgon får man väl dra på sig ordentligt med kläder för nu måste det rensas bort plantor av den Rumänska Violen (Viola jooi).

Kan tyckas vara liten och söt men 'jösses' vilket ogräs!

"Har någon någonsin tänkt på att ordet "tradition" bara är en positiv version av "vana?"

Trevlig avslutning på nationaldagen!

 
                                        

6 kommentarer:

  1. Den där snötöreln visade jag ett par inlägg tillbaka och jag hade fått för mig att den heter 'Chocolate' - måste ha drömt namnet i längtan efte "chocolate"...;))!
    Intressant tolkning av begreppet "tradition".
    Den tolkning du ger är den nyaste, lite ytliga tolkning: Så fort vi har ätit lunch med varandera fem gånger har det blivit något av en tradition, en vana, att göra det.
    När jag översätter ordet/begreppet tradition till mitt modersmäl får det en helt annan, mycket djup innebörd som liknar det arv man har fått av sedvänjor mm.
    Dess värre är traditioner inte alltid trevliga....
    Förlåt att jag börjar problematisera ett av dig oskyldigt menat ord...!/Anja

    SvaraRadera
  2. Tack för varningen angående den rumänska violen. Många små läckerheter du har!
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Hej Anja!
    Jodå, ordet tradition har nog en djupare innebörd för mig också än vad dagen kan betyda. :=)


    Hej Anette!
    jo, vill man inte ha den överallt i rabatten/rabatterna bör man nog se till den ofta, fröna kastas iväg med stor kraft.

    SvaraRadera
  4. Den snötöreln har jag tittat efter. Snygg tycker jag.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Små godingar, de där violtandrötterna. Fick habegär.

    SvaraRadera
  6. Hej Birgitta och Ulla!
    Roligt att ni har tittat in här =)
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...