tisdag 30 augusti 2011

Vit Hängpimpinell - Sanguisorba tenuifolia

Ett moln av vita vippor svävar ovanför mitt huvud just nu.
Vit Hängpimpinell - Sanguisorba tenuifolia blommar.
En favorit perenn sedan många år tillbaka.


Blir ca. 200cm. hög, ganska stadigt växtsätt men min står i ett växtstöd för att hålla blomstänglarna mer samlade.
Trivs i sol/halvskugga, fuktig men väldränerad jord.
Blommar augusti/september.
Gillas även av fjärilar.
Vill man pröva frösådd måste sådden utsättas för en köldperiod innan det gror.
Enklast är att man låter sådden stå ute hela vintern och påverkas av väder och vind så gror det ute under våren.

Önskar er alla där ute i stora vida världen en fin dag!

14 kommentarer:

  1. Jag har aldrig sett en sådan buske innan, men vad fin den är.
    kram!

    SvaraRadera
  2. Visst är den fin, att sätta stöd runt plantan var en bra ide för den jag har vill gärna lägga sig ner. Jag planterade min i en sluttning för att den skulle få hänga fritt.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Jag har den vanliga rosa pimpinellen som jag inte är så förtjust i, den är ju låg och ganska hängig. Den här vita däremot var väldigt tjusig!

    SvaraRadera
  4. Jättefin, lägger till den i min lista över "vill ha växter"/Christina

    SvaraRadera
  5. Det var en härlig växt som lyser upp :) o så bra att man kan få fler fjärilar om man har en sån :) de är ju så vackert kram Suss

    SvaraRadera
  6. Så fin den är, en sån skulle jag vilja ha...

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  7. Men var hittar du alla tjusiga och annorlunda växter??? Den här var ju verkligen snygg... har den röda lägre men den här var ju definitivt snäppet bättre. Det är alltid så intressant att titta in här!

    Ha det gott!
    Åsa

    SvaraRadera
  8. Oj så stor den blir! Med skräckblandad förtjusning inser jag att den kanske blir för stor där jag har den. Men föresten, kanske inte för visst är den rätt smal i växtsättet om man ger den stöd som du gjort!?
    Fin är den, ser fram emot nästa sommar.

    SvaraRadera
  9. Jadå, den tar inte stor plats på bredden så den platsar fint i rabatter.

    SvaraRadera
  10. Hej! Hur gör vi för att övervintra denna växt. Tänkte ställa in i en gammal ladugård, ska vi täcka över??!!! om det/När blir minusgrader.. Tack & Hej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska den bara krukodlas kan du linda in krukan med bubbelplast och vinterväv (eller matta), Lägg även en snöboll på jordytan så då sköter den bevattningen själv då det blir lite varmare. Riskerar då inte heller att torka ut, Lycka till!

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...