måndag 22 augusti 2011

Swertia kingii blommar nu i rabatten.
Den har aldrig tidigare varit så hög, en del av plantorna är ca. 130cm.
Bladen är kraftiga och blomstänglarna fulla av knoppar.


Blommorna är väldigt vackra.

Den är lätt att fröså, här kan man läsa om hur jag gjorde.

Liljor blommar fortfarande, för någon dag sedan slog L.'Siberia' ut sina stora klockor.

Den lilla Opuntian trivs och har börjat växa till sig.
Odlar den i ren sand och täcker den vintertid med en sten som tak.


Hösten är en bra period att dela och gräva upp/bort perenner.
Upplever att jag snart har grävt bort hela trädgården.
I dag har stora tuvor av Dagliljor tagits upp för delning.

Tur att spaden är vass för det är ett tungt jobb.


Sen har även Krissla, Ålandsrot, röda/oranga Liljor, Rosenflockel, Hängstarr, Sommarvivor, Spetsmössa, Porslinsveronika grävts bort och står numera vid infarten.
Hoppas någon förbipasserande vill ha växterna så allt är bort i morgon.

Natti, natti!

7 kommentarer:

  1. Hm varför har jag inga såna grannar?!
    Har själv tänkt tanken att ställa ut plantor men där jag bor känns de tveksamt om nån skulle ta rätt på dom.Men om jag inta prövar så...
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Så fin Swertian är! Jag sådde mina för flera år sen men de har aldrig blommat! Nu har jag flyttat dom så dom står mer soligt! Hoppas på blomning nästa år!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Så fin din Swertia är. Jag har försökt och så denna växt ett par gånger men inte lyckats få den att gro, trist.

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  4. Har hängt upp en lapp på ICA så att många i byn ser att det finns växter att hämta. Bor så att det är inte så många som passerar utanför min uppfart annars.

    Kerstin!
    Du har nog bara haft otur, du får pröva igen. Skickar dig gärna frön längre fram då det har mognat.. men du måste påminna mig :=)

    SvaraRadera
  5. Vad många spännande blommor de finns - Swertia är något nytt för mig. Såg att du har så fina nysrot, köpte en på försommaren, men den ser ut att ha en tynande tillvaro (de var ju inte den billigaste plantan precis!)
    Jag åker höst och vår till en perennbytardag, jag byter inte, bara hämtar....men snart skall jag väl också lämna lite bidrag till denna.
    Följer din blogg med spänning!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  6. Oj vad fin Swertian blir min har ine blommat ännu fast det är flera år sedan jag sådde den. Nu har jag flyttat plantan igen till en mera solig plats och lite torrare. Kanske nästa år.
    Jag gör som du ställer utanför grinden och när någon passerar så säger jag till.
    Ute på sommarstället är det ju inte så många som passerar så din ide att sätta upp en lapp var inte så dumt. Vi har en anslagstavla vid områdets postlådor. Det skall jag komma ihåg.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara blommor du har... Jag är avundsjuk.

    Kram Birgitta

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...