onsdag 17 augusti 2011

Veratrum - Nysrotssläktet.

Regnet vräker ner!
I dag är det en innedag.

Det finns 25-30 olika arter inom Nysrotssläktet.
Har några olika i trädgården och gillar dom alla.
Trivs i halvskugga/skugga, fuktig men väldränerad jord.
Ny för i sommar och minst av dom alla är
Veratrum formosanum.


Den står fortfarande i planteringskön men ska snart få en plats i den nya rabatten.

Svart Nysrot - Veratrum nigrum är ca. 100cm hög.
 Mörka blommor på en rak blomställning, vackra veckade blad.
Börjar blomma i slutet av juli och blommar fortfarande även om det nu håller på att avta.



Veratrum album - Vit Nysrot är ca. 120cm hög.
Har något kraftigare blad och blomstängel jämnfört med den Svarta Nysroten.
Börjar blomma i början av juli.



Störst är Veratrum californicum - Jättenysroten som blir ca. 170cm hög.
Börjar blomma i mitten av juli.
Stora kraftiga blad och grov blomstängel.

Bladen är från ett foto taget i juni.

De olika sorterna av Nysrot kan göra uppehåll med blommningen under en eller två sommrar för att i stället endast bilda nya bladrosetter.
Hos mig har bara den Svarta Nysroten blommat i år.

Ser att det har kommit till en ny läsare.
Varmt Välkommen!
Kul att du har hittat hit.

Önskar er alla där ute i stora vida världen en fin dag!


12 kommentarer:

  1. Jag har haft vit nysrot i flera år men den har aldrig blommat, och det är bara en rosett, den förökar sig inte heller, vet inte varför. Men din svarta nysrot är jättesnygg.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Håller helt med, den svarta är så vacker...kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Tycker att att bägge är jättefina, en växt på min önskelista. Framförallt är det väl bladen som är så himla häftiga :-)

    SvaraRadera
  4. Jag har haft en nysrot, men har inte sett till den i år, så den är väl död! Jag tycker att de är fina och har vackra blad.
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  5. Jag har sått svart nysrot för flera år sedan men den har inte blommat än, tröga frön från Alnapsparken, typiskt skånskt! (jag vet för jag är själv därifrån.)

    SvaraRadera
  6. Den svarta är underbar...

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  7. Så snygga de är!
    Ha en bra dag, vi slipper ju vattna i trädgården idag. :o)

    SvaraRadera
  8. Veratrum är härliga blommor tycker jag. Jag kan aldrig låta bli och fota dem när jag kommer till någon med flera sorter. Tyvärr har jag själv bara den svarta men jag ska försöka skaffa fler.

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  9. Nysroten tar faktiskt några år på sig innan den har etablerat sig och börjar blomma.

    Frösådd av Nysrot gav jag upp efter några år eftersom det fortfarande bara var ett ynkligt strå :=)

    SvaraRadera
  10. Hej Helen! Längesen sist. Roligt med dina kommentarer. Ska föreslå grannen att ställa ut överblivna perenner precis som du (såååå generöst!).
    Nysrot är vacker utan blommor. Bladrosetten på våren är ett riktigt konstverk!
    Hej hej!
    /Ann Marie

    SvaraRadera
  11. Verkligen vackra blad. Jag har den vita. En av dem blommade unerbart i sommras. DEN STÅ NU I SÖDERLÄGE, MEN EJ SÅ TORRT. kram Ethel

    SvaraRadera
  12. Står i begrepp att köpa frön till svart nysrot,från Botaniska i Göteborg. Såg att du gett upp :-) Har du trots detta något gott råd att ge kring sådd?

    Tack för jättefina bilder och trevlig blogg!

    vänliga hälsningar
    Ylva Arvidsson
    Borrabo

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...