lördag 20 augusti 2011

Lite av varje!

85 mm på 4 dagar.
 Enligt meteorologerna ska det fortsätta regna ytterligare några dar.
Det har trots allt varit några timmar uppehåll i dag så jag har kunnat vara ute och fortsätta men höstens projekt.
Del av rabatt läggs ner, växter grävs bort.

En ny rabatt ska byggas upp.

Har flyttat runt Slingerstormhatten - Aconitum hemsleyanum 'Red Wine' flera gånger men äntligen fått den på rätt plats.

En annan klättrande Stormhatt är Aconitum alboviolaceum.


Lite blek i blomfärgen men absolut odlingsvärd.
Odlar Stormhattarna i fuktig men väldränerad jord i halvskugga.

Lilium 'Henryi' köptes i Lettland i fjol.

Vacker eller hur!

Efter flera års misslyckade försök med frösådd av Baggsöta - Gentiana purpurea har jag änligen fått rötter av en forumvän på STA:s forum.

Jippi, vad glad jag är!
Tack Truls!

Kul att många vill vara med om utlottningen av en liten planta av Lackpionen - Paeonia obovata.

Natti, natti!

7 kommentarer:

  1. Så kul, hoppas den kommer ta sig fint. Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Hej Helen
    Jösses, vad det har regnat hos er! Här har det inte alls kommit lika mycket.
    Grävarbetet med projektet blir lite 'tyngre' förstår jag:/ Ska bli spännande att få se resultatet.
    Håller med,'Henryi' var en riktig snygging:)
    Ha det gott/Stina

    SvaraRadera
  3. Oj, vilket regnande. Här har det regnat också, men inte så mycket. Oh, slingerstormhatt.... Blev kär i den när jag såg den på Wij trädgårdar för några år sedan. Har försökt mig på att så den, men inte lyckats :-) Den är underbart vacker!!! Liljan likaså......

    Vad spännande med rabatterna. Man är så full av energi när man ska göra om i trädgården tycker jag. Lycka till!

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  4. Visst blir man less på regnet och så säger dom att det ska fortsätta några dagar in på nästa vecka....=(
    Otroligt fina växter och bilder på dessa.
    Lycka till med projektet!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  5. Alltid kul med nya rabatter :) förändra och prova sig fram :) Vilka fina stormhattar :) Kram Suss

    SvaraRadera
  6. Lyckans ost som har fått tag i Baggsötan den har jag sökt länge. Frösått den ochså men inte lyckats. Kanske hon har någon bit att sälja till mig????
    Slingerstormhatten Red Wine köpte jag i våras och den har tagit sig fint väntar nu på att den skall blomma. Den andra sorten du har den är ny för mig riktigt fin.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Kul med nya rabatter, man behöver förändra ibland... ser väldigt bra ut.

    Kram Birgitta

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...