fredag 26 augusti 2011

Hortensiasläkten - Hydrangea

Vill man ha en vacker blommande buske i trädgården kan man välja någon från Hydrangea släkten.
I min trädgård växer några olika sorter av H.paniculata.

Hydrangea paniculata 'Praecox'  - Månskenshortensia, kallas även Tidig Syrenhortensia.
Den blir ca. 2m. hög, blommar från slutet av juli fram till september.


Hydrangea paniculata 'Kyushu' blir ca. 1,5-1,70cm. hög
Blommar början på augusti till september.


Låg Syrenhortensia - Hydrangea paniculata 'Compacta' blir ca. 1m. hög och börjar blomma i mitten av augusti och fram till september.


Hydrangea paniculata 'Limelight' blir ca. 1,5m. hög. Blommar från mitten av augusti men i år tjurar den och blommar inte alls.


Det finns även en Hortensia för vår zon 5 som börjar med vita blommor och vissnar med rosa.
Hydrangea paniculata 'Early Sensation'
I mitten av juli slår den ut sina vita blommor

Allt eftersom blommorna blir äldre får dom en rosa ton.

Det blir en buske blandad med vita och rosa blommor.

Ju längre fram mot hösten, ju fler rosa blommor


Putsar bort de vissna blomstänglarna på våren annars klipper jag inget i buskarna.
Det rekommenderas att plantera i torvblandad mull, sol/halvskugga.
Mina växter i 'vanlig' trädgårdsjord, både med mer fuktighetshållande jord men även i  jord mot det torra.

Det finns många fler sorter som fungerar fint i högre zon.
Håll utkik i handelsträdgårdarna och tveka inte att pröva.

Önskar er alla en trevlig fredag kväll!

12 kommentarer:

  1. Flott blogg du har. Jeg har nå lagt deg til i min bloggroll.
    Så mange ulike Hydrangea paniculata du har. Early Sensation var veldig fin. Den må jeg se etter. Jeg har Hydrangea paniculata 'Grandiflora'. Flott busk som blomstrer nå.

    SvaraRadera
  2. Gillar hur de bytter färg :) Kram Suss

    SvaraRadera
  3. Åhhh rosa var ju underbar.....Ha en fin helg. Kram Johanna

    SvaraRadera
  4. Vad lustigt, jag köpte en Månskenshortensia idag, men den saknade etikett så jag är osäker på det latinska namnet. Det skall iallafall vara en av de riktigt härdiga sorterna. Jag hade egentligen önskat finna en av sorten 'Mustila' de skall ju vara härdigast av dem alla. Tack för planteringsråden. Dina Hortensior är underbara, jag visste inte att de övergår till rosa.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  5. Välkommen hit Mariann!
    Roligt att du har hittat min blogg :=)


    Av de sorter jag har blir bara 'Early Sensation' rosa, de andra har vita blommor hela tiden.

    SvaraRadera
  6. Vackra hortensior du visar idag. Jag gillar de med lite sirligare blomflockar och just sådana du har. Månskenshortensian är ju supersnygg hos dig!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  7. Mycket fint! Jag funderade just om jag gav bort mitt bästa hortensia-ställe till en nyköpt Häxal...

    SvaraRadera
  8. vilka fina blommor du har i din trädgård.önskar dig en trevlig söndag.

    SvaraRadera
  9. Månskenshortensian var verkligen fin. Hos mig blommar Limelight som en galning i år. Den har t.o.m lagt ner blomgrenarna på marken.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Tack för bra tips om Hydrangea. Jag har haft problem med de jag provat, att de fryser in, tar hela sommaren på sig för att komma igen och sedan fryser i knopp.De sorter du visar verkar ju inte blomma så jättesent och jag antecknar namnen. Tack Helen!

    SvaraRadera
  11. Du verkar ju ha full koll på dina hortensior. Vackra och ståtliga! Du kanske kan hjälpa mig.. jag har ett plommonträd som har havererat och någon tipsade mig om att ha en klätterhortensia som kunde ta över trädet när det dött. Har du något bra tips på vilken sort man ska ha? Bor i zon 2.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. är en imponerande buske, men tyckte inte att den genererar denna typ av blomma som ger mer elegans.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...