lördag 6 juli 2013

Smått och gott i rabatterna.

Det finns växter i trädgården som inte får bilda fröställning utan då blommorna har vissnat klipper jag direkt. 
Det är perenner som ger enorma mängder av fröplantor och dit hör bla. Segerlöken - Allium victorialis och en viss del även Vitrapunkeln - Phyteuma spicatum.
 
 
I dag är det gjort på bägge sorterna.
 
En bortglömd men fin växt i mitt tycke är Praktbetonika - Stachys macrantha.
 
 
Trivs i fuktig men väldränerad jord i halvskugga där den verkligen kommer till sin rätt.
 
En annan växt som gillar liknande växtförhållande är Bäckanemon - Anemone rivularis.
 
 
Den tillhör också kategorin, fröar av sig.
 Försöker ändå låta någon enstaka blomma gå i fröställning för att samla in till frölistorna.
 
En annan växt som som trivs och frösår sig i lunden utan att det gör något är Taggig Bergvallmo - Meconopsis horridula.
 

 
Den varierar både i färg och form.
 
Torrare jord och i sol, trivs Nicklök - Allium insubricum
 

 
Bildar en fin tuva med många nickande blommor.
 
Av Gerben Tjeerdsma köpte jag förra året en lök av Albuka - Albuca humilis som planterades ner direkt i sand och med soligt läge.
Den har överlevt fint.
 
 
I dammen har Näckrosen börjat blomma.
 
 
Köpte en hink förra året då jag var på trädgårdsresa till Göteborg.
Hinken innehöll två stora plantor.
 Bägge har överlevt vintern i dammen och har nu flera knoppar var.
Vilken sort det är har jag däremot ingen aning om.
Men visst är den fin?
 
Dröm ljuva drömmar!

 

8 kommentarer:

  1. Så många utsökta växter du visar! Praktbetonika, bäckanemon, nicklök - vill ha allihop! Bäckanemonen hittar jag i din frölista men inte de andra. Kan man frös dem?
    Önskar dig en fortsatt skön helg!/Laila

    SvaraRadera
  2. Nicklöken var en fin blomma.Har jag inte sett förut.Kram/Gunsan

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att se dina ovanliga växter, nicklöken har jag inte sett förr, den verkar kul,praktbetonika har jag fått av min syster, och det har blivit en till planta, men det är inget problem.Gillar den blå färgen på vallmon.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  4. Så många fina växter! Många spännande nyheter för mig:)
    Nicklöken blev en favorit. Likaså den första vita.
    Ha en fin söndag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Vad fint det blommar! Praktbetonikan gillar jag också. Den sådde jag för några år sen och nu blommar den så fint. Taggig bergvallmo har jag också sått för några år sen men den har aldrig blommat hos mig! Kul att få se hur den ser ut hos dig!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  6. Praktbetonikan är en av de få perennerna som fanns i vår trädgård när vi flyttade hit. Den hade då överlevt 20 år utan skötsel - en växt som tål mycket m.a.o. Va mycket fint du visar idag!
    Ha en fin dag i trädgården!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Nicklök var en väldigt fin liten sak. Allihop du visar förresten. Vill med ha. Men gläds åt dina fina bilder så länge. Ha det bra. Åsa

    SvaraRadera
  8. Någe visst med trädgårdsdamm och näckrosor. Vatten ger trädgården en extra dimension - näckrosorna blir som grädde på moset! Fantastiskt läckra! Ha det bra Helen!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...