onsdag 24 juli 2013

Mer från rabatterna.

Solen skiner från en klarblå himmel för andra dagen i rad.
+18º i skuggan, lätt vind.
Underbart!
 
En vacker växt är Swertia perennis.
 
 
 
Blir ca. 30-50cm. hög.
Trivs i fuktig men väldränerad jord och ljus skugga.
Har även plantor i rabatt med sol och med torrare jord och det verkar gå bra det med.
 
I ljus skugga växer även Stor Höstbräcka - Saxifraga fortunei.
 

 
Frösådd för några år sedan hur jag gjorde kan du läsa här.
 Trivs i upphöjd rabatt med fuktig men väldränerad jord.
 
Vitt 'fluff' har Snörutan - Thalictrum filamentosum.
 
 
Vackra stora blad har den också.
 
 
Trivs i sol/halvskugga med väldränerad jord.
Blir ca. 40 - 60 cm. hög.
En av mina stora favoritväxter.
 
Tack för att du tittade in idag!
 
Må väl!
 
 
 

12 kommentarer:

  1. Har just kommit hem från några dagars resa till Västkusten. I Göteborgs botaniska såg vi och förfördes av den vackra Snörutan. Där var den rätt hög, kanske dubbelt så hög som du anger. Den ska jag definitivt försöka skaffa mig!
    Dina bilder på Swertia Perennis väcker också habegär! Var har du fått tag i frön?

    Kram Märit

    SvaraRadera
  2. Som alltid byr du på spennende planter :)

    SvaraRadera
  3. Hoppas sommaren och värmen kommer till dig också. Här har vi njutit av en perfekt sommar i många veckor nu.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Helt underbara växter du visar, har inte sett dem förut.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  5. Swertian gillar jag verkligen. Jag har lite svårt för växter som blommar i blått, men den här var riktigt fin, är den så där blytonad i färgen som bilden visar?

    SvaraRadera
  6. Gillar Swertian mycket, en sådan får det bli nästa år. Tack för att du tittade in så jag fick hitta till dig. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  7. Tack för tips om nya. spännande växter. Swertia och snöruta - vilka läckerheter. Kämpar för att hålla liv i min Thalictrum delavay som står i sol i sandjord. Mycket vattnande blir det...

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Hittade din blogg idag, har tittat på den hela morgonen - underbara bilder o jättebra tips, kommer att följa den i fortsättningen. Tack!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan och Välkommen hit!
      Jättekul att du gillar det du ser och läser :=)

      Radera
  9. Snörutan var super fin! Precis vad jag letade efter i växtväg :) Tack för den!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  10. Kul när experimenten, som ditt med Meconopsis, faller väl ut. Det kan ju minska trädgårdsstressen en del när flera sätt fungerar.

    Gillade skarpt din Swertia och Thalictrumen. Har du hittat frön i STA listan?

    Ha det gott, Carina

    SvaraRadera
  11. Tack för frötipsen Helen!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...