måndag 22 juli 2013

Lite från rabatterna.

Läser i dagens lokaltidning att värmen är på väg mot Norrland.
Hoppas verkligen det för både växter och jag fryser.
Trots blåst, regn och rusk finns det växter som är vackra/blommar trots allt.

Cacala sp. köpte jag för något år sedan på Spezialplant  som nu sakta växer sig större.
 
Odlas inte för sina blommor skull utan för de vackra bladen.
Växer i skugga med fuktig men väldränerad jord i en upphöjd rabatt.
 
Även Rysk Sabelilja - Gladiolus imbricatus har sakta vuxit sig större genom åren och blommar nu med fyra stänglar.
 
 
Växer i soligt läge med jord mot det torrare hållet.
Blir ca. 60-100cm. hög och måste bindas/stödjas för att hålla sig upprätt.
 
Röd lejosnsvans - Phlomis tuberosa
 
 
Trivs i sol och är väldigt torktålig, blir ca. 70-110cm. hög.
Här växer den på en oförtjänt dålig, nästan osynlig plats men är verkligen värd att visas upp.
 
En färgklick som gillar fukt.
Trivs i sol eller halvskugga är Sommarviva - Primula florindae
 


 
Primula florindae x secundiflora
 
Vivorna blir ca. 50-70cm. hög.
 
Skuggvioruta - Thalictrum rochebrunianum
 

Trivs i sol/halvskugga med fuktig men väldränerad jord.
Blir ca. 130 - 150cm. hög.
 
I skugga med fuktbehållande men väldränerad jord växer Gul Skugglilja - Tricyrtis latifolia.
 

Sprider sig bra med underjordiska utlöpare där den trivs.
Blir ca. 40 cm. hög.
 
Ibland hittar man självsådda växter som ordnar både färg och växtplatsen själv.
Ett Kungsljus - Verbascum som växer mitt i Rödbladig Smällspirea.
 
Matchar varandra både i form och färg.
 
Violet Bergvallmo - Meconopsis baileyi har visat sig i en fylld skepnad.
 
Har redan vissnat ner men ville visa i alla fall så fin den var.
 
Att igelkottarna trivs och finns i största antalet i Piteå vet jag redan.
Nu är årets kull på egen upptäcksfärd.
 

Dom är överallt så man får verkligen se sig för då man kliver runt i rabatterna.
Dom är så enormt söta.
 
 Tack för att du tog dig tid att titta in hit idag.
Önskar dig en härlig måndag!
 


16 kommentarer:

  1. Så söta! Minns när vi bodde i Karlskrona och hade igelkottar i vår lilla trädgård där. De knallade till och med in i hallen och tog för sig av hundens mat!
    Så vackra blad Cacala har! Blir mer och mer intresserad av växters blad, snart struntar jag väl i blomning:) Har satt upp Cacala på inköpslistan!
    Ha det gott!/Laila
    PS hoppas ni får finare väder nu! Här vill vi ha regn!

    SvaraRadera
  2. Åh, så söööta, säger jag och låter som mina barn när de ser djurbilder i tidningen... Men igelkottsungar är verkligen fina. Har inte sett "vår" igelkott sedan i höstas, men hoppas den finns kvar i trakten. Kram Kristina

    SvaraRadera
  3. Vill minnas att vi hade en diskussion om englandsnycklar, Dactylorhiza praetermissa, på den här bloggen för ungefär ett år sedan. Det rådde lite oklarhet om vad de borde heta. En dansk botaniker, H. A. Pedersen, hävdar nu att det rör sig om en underart av majnycklar och föreslår namnet Dactylorhiza majalis ssp. integrata. Beroende på om de har fläckade eller ofläckade blad delar han sedan in dem i två varieteter, var. integrata som är den ofläckade och var. junialis som har fläckade blad.
    Finns dina fläckiga nycklar kvar bör de alltså, enligt H. A. Pedersen, heta Dactylorhiza majalis ssp. integrata var. junialis.
    Krångligt skall det vara, nämligen.
    Och så håller jag med om att igelkottar är rätt sympatiska varelser.
    Kjell från Öjebyn.

    SvaraRadera
  4. Vilka fina primulor med olika färger, vi har bara gula. Tricyrtis har jag aldrig lyckats med, än. Gulligt med igelkottar, vi hade några för många år sedan men nu har dom inte synts till tyvärr. Dom blir ofta överkörda här ser man. Ha det bra/Carita

    SvaraRadera
  5. Jasså de sprider sig, Tricyrtis då ska jag hålla koll i woodlandet. Fina blad, verkar dock inte så lättodlad....

    SvaraRadera
  6. Så mycket fint du vasar Helen - som vanligt! Igelkotten är jag dock riktigt avundsjuk på. Vi har inte en enda i hela Gunnilse! Mysko, tycker jag. (Inga starar heller o nötskrikan bara försvann härom året;(!)/Anja

    SvaraRadera
  7. Oj vad många godingar Du bjuder på! Skuggviolrutan och den gula skuggliljan blev två av mina absoluta favoriter i kväll, kan jag säga direkt! Ha det bra och hoppas värmen kommer till Dej snart Helen!

    SvaraRadera
  8. Åh vilka snygga blad på Cacalan ! Den får jag nog skaffa mig. Fin bild på lejonsvansen. Den har jag sått i år så det var skoj att se bild på den. Mina gula skuggliljor blir mycket högre, 60-70 cm tror jag. Kan det finnas två sorter ? Riktigt avundsjuk blir jag på dina underbara igelkottar. Längesen vi hade någon här nu. Ha det gott
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  9. Underbara bilder att vila ögonen på...!!!
    Igelkottarna har jag lita dubbla känslor för....dom är så söta men bär på så mycket som jag inte vill ta del av....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  10. I år skulle jag nog ha lejonsvansar överallt! Så torrt som det är menar jag. Och så fyller jag gärna på med gul skugglilja och den där nedersta sorten. :-)

    SvaraRadera
  11. Oj har ni fått regn, lyckost. Sådan här torka har jag inte varit med om på många år. Att vattna hjälper inte stort. Dina sommarprimulor är jättefina, jag har bara gula men gillar dom skarpt. Var får man tag i frön?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bla. Impecta har en fröblandning som heter 'Keilour'

      Radera
  12. Så fint ni har i trädgården, det är en fröjd att kika in lite via bloggens bilder.
    Nu har ju också/äntligen den riktiga sommarvärmen kommit, jag njuter av värmen, och ledigheten.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  13. Cacala sp var lekker så den får jeg være på kikk etter :)For et utrolig søtt lite pinnsvin! Vi har kun sett voksne pinnsvin i år og ikke har vi hørt høylytte lyder på våren heller, så kanskje det ikke blir noen små i år? Du har så mye flott i hagen din! Alltid spennende å titte innom :) God sommer!

    SvaraRadera
  14. Cacalan var riktigt häftig, jag gillar bladväxter som stomme i rabatterna. Sen är igelkottarna så fina. Såg en här när jag flyttade in men de verkar ha försvunnit. Försöker ha högar som jag låter vara orörda.

    Hälsningar, Carina

    SvaraRadera
  15. Så roligt med igelkottar! Det önskar jag få se ngn gång här ute i skogen men jag vet inte riktigt vilket habitat de föredrar?

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...