lördag 27 juli 2013

Experimentet med Bergvallmo - Meconopsis - Avslutat.

 I våras tog jag hand om småplantorna av Bergvallmo - Meconopsis baileyi på ett annat sätt än jag normalt brukar göra.
 Det gick ut på att vara hårdhänt och skoninglös mot småplantorna som hade fått växa allt för länge i s-jord och var tätt sammanväxta.
Så här gick det till.
 
Här är det färdiga resultatet.
 



 
Inte en enda planta har dött utan alla är stora och välmående.
Dom är uppkrukade ytterligare en gång och är nu klar för utplantering.
 
Vilket sätt man väljer att använda sig av då det gäller frösådd/omskolning är upp till var och en.
Ville bara visa i ord och bild den metod jag använde av årets frösådd av Bergvallmo.
 
Min egen lärdom blev att,
 man behöver inte ha bråttom att skola om utan det är bättre att vänta tills plantorna har blivit lite större.
 
Trevlig helg!
 
 

9 kommentarer:

  1. Härliga bilder på dina frösådda plantor.
    Så bergvallmo tål tuffa tag? jag som ständigt fjäskat för de bergvallmo som vi har, och som sällan lyckas med denna växt, här trivs de bara inte.
    Ha det gott i 'vacker vädret'!

    SvaraRadera
  2. Jag har en blå bergvallmo som växer i min "surjordslåda" på baksidan i skuggan bredvid en sammetshortensia. Den har nu växt där och blommat dom senaste 4 åren. Fick den plantan av en gammal "trädgårdsvän" som numera är avliden. Fick faktiskt två, men den andra satt jag i den halvskuggiga "murrabatten" och den har jag tydligen rensat bort...eller så trivdes den inte där. Kanske för mycket sol!?

    SvaraRadera
  3. Oj, snygga plantor blev det! Värt att testa!

    SvaraRadera
  4. Vad bra det funkade! Toppen att få veta!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. Jag sådde Meconopsis 'Lingholm' i vintras och nu har jag 12 plantor som är redo för att planteras ut i rabatten:-)
    Det har varit kul att följa ditt experiment! Din blogg är lite av ett uppslagsvärk för mig när det gäller frösådder - tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!
    Ha en fin söndag!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset, ser bra ut. Man lär sig alltid nytt att prova. Ha det bra/Carita

    SvaraRadera
  7. Jeg lurer på om ikke Ian Young gjorde de samme med hell? Mener han sa noe om dette på foredraget på Riksmøtet i Gøteborg. Da om alle småplanter? Noen for arrestere meg om jeg tar feil! God søndag!

    SvaraRadera
  8. Vilka fina plantor det har blivit! Nästa gång ska jag prova ditt 'brutala' sätt.
    Jag har lyckats få upp några plantor (frön från dig) i år, men felet här nere på västkusten är att de blir snigelätna så fort de kommer på friland. Dom ska ju stå lite skuggigt.

    SvaraRadera
  9. Fantastiskt, Helen! Vilken mängd fina plantor det blev! Kanske fungerar metoden även på andra frösådda perenner?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...