torsdag 18 augusti 2011

Regn, regn och regn.

Vad det regnar!
Från i går fram till i morse 36mm.

Tror det är minst lika mycket i mätaren nu.
Var en sväng till växthuset för att vattna tomatplantorna och upptäckte att Slingerhjärtat - Dicentra scandens har slagit ut sina första blommor.

Den är inte härdig i min zon 5-6 utan får odlas som 1-årig växt.
Kanske går den att övervintra ljust och svalt, får väl göra ett försök.

Gillar ju ordspråk/citat och har köpt en skylt som Ernst Kirchsteiger har designat.

Bara på en vecka har den börjat rosta, precis som den ska.

Visst är den väl läcker?

 Lackpionen - Paeonia obovata har absolut den vackraste fröställningen av alla Pioner i mitt tycke.
Röda kapslar.

Svarta mogna bär bland röda skenfrukter.

Fröna är plockade.

Nu är det dags för en utlottning.
Det är en 2-årig planta av Lackpionen, frösådd med frön från en vitblommande så resultatet kan bli väldigt spännande.

Allt du behöver göra är att skriva en kommentar under detta inlägg om du är intresserad av att delta.

Jag drar lotten på söndagskväll, runt 22.00-tiden.

Önskar er alla en skön avslutning på torsdags kvällen!


27 kommentarer:

  1. Åh vad sött slinger hjärtat är!'Skylten är jättefin :-)
    Har du nån gång lyckats så den ljusblå slinger stormhatten?Den får jag aldrig att gro...
    En utlottning vad trevligt!Den är jag gärna med på.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Så läcker skylt, vart kommer den ifrån? underbara bilder. kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Så fin skylten har blivit på så kort tid! Kommer nog att bli ännu läckrare. Jag är gärna med i din utlottning, pioner kan man aldrig få för många av och jag har alldeles för få. Kollade på bilder på denna sort och alla var jättefina. Fröställningen påminner lite vår buskpions fröställning men är lite färgstarkare.

    SvaraRadera
  4. Men oh så trevligt med en så finfin utlottning! Satt precis och kikade på en lackpion på tradera som jag hade missat... Tänk om jag har turen med mig hos dig istället..?! :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Nu gick det lite fort här.. Tycker lite synd om dig som har fått så mycket regn! Hoppas det lugnar ned sig snart... Kram igen!

    SvaraRadera
  6. Jag känner mig nästan lite handikappad, jag som inte har någon regnmätare. Ska försöka hitta den rätta och uppamma kraften att inte glömma den ute på vintern... :S
    Jag är gärna med på en utlottning, pioner är ju aldrig fel! =)
    /Caroline

    SvaraRadera
  7. Köpte skylten i Ursvikens handelsträdgård men har även sett den på fler ställen bla. Casa Hylander i Piteå som även har en webbshop
    http://www.casahylander.se/

    SvaraRadera
  8. Jo, jag har frösått Slingerstormhatt med lyckade resultat. Har både A.hemsleyanum och A.alboviolaceum. Färska frön och sådden ute hela vintern.

    SvaraRadera
  9. Tjenixen!
    Vilken underbar skylt du köpt och ett tänkvärt budskap!
    Slingerhjärtat är ljuvligt men jag har inte heller lyckats få det att överleva...
    har visserligen bara provat 1 gg så det kanske är värt ett försök till. Ha det gott! / Ullis

    SvaraRadera
  10. Vad roligt att slingerhjärtat blommar!
    Vilka tänkvärda ord det var på skylten och den kommer bli så fin när det rostar!
    Jag är gärna med i din utlottning! Nu hoppas jag på tur!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  11. En tävling hos dig vill man ju inte missa. Lackpion, bara namnet är underbart i sig, för att inte tala om resten av växten.
    Ha en bra dag, vi syns...

    SvaraRadera
  12. Hej! Jag är jättegärna med och tävlar om en lackpion - jag älskar pioner!
    Så himla fin skylt och tänkvärda ord! Har inte lyckats ta mig till Casa Hylander än, måste göra det snart!

    Håller tummarna nu!
    Kram och tack för en inspirerande blogg!

    /Erika, erikanorberg80@yahoo.com

    SvaraRadera
  13. Underbara blommor och en mysig skylt...

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  14. Jag var ute och hällde ut 15mm i regnmätaren förut, och nu regnar det igen...Vad trött man blir! Och du har ju fått ännu mer!
    Skylten är jättesnygg!Klart du måste prova att övervintra slingerhjärtat , det är så fint.
    Jag skulle väldigt gärna vilja vara med i din utlottning av Lackpionen.
    Maria

    SvaraRadera
  15. Piongalen som jag är vill jag ju gärna ta chansen för någon lackpion har jag inte i min samling. Och obovatan har jag några plantor på tillväxt tack vare frön av dej ifjol. Så om några år hoppas jag få njuta av lika vackra frökapslar som på din.
    Mvh Anna i Gamla Falmark

    SvaraRadera
  16. Ekorren i mig vaknade, It kan man ju säga nej om man lyckades vinna lite Lackpion.
    Ytterligare en utmaning i odlandet.
    Hoppas hoppas :)

    / Nina

    SvaraRadera
  17. Prova kan man ju göra kanske fru fortuna är med mig! har satt flera vildpioner och naturligtvis blandat ihop namnen...

    SvaraRadera
  18. Så fin skylt.
    Vill gärna va med på utlottningen. Hoppas på tur.

    SvaraRadera
  19. Ja det har kommit mycket regn :) som om himlen öppnar sig och släpper att på en gång :) Hoppas det blir en fin höst Kram Suss

    SvaraRadera
  20. christina svensson20 augusti 2011 kl. 20:09

    Även i Sollefteå har det tokregnat, gräsmattan är ett träsk! Underbar pion som jag gärna är med i utlottningen av. Har lyckats få fram slingerstormhattar av gamla frön av både hemsleyanum och en okänd blå sort efter två vintrar ute, men bara några få av varje. Mvh Christina zon5 Sta forumet

    SvaraRadera
  21. Hejsan. Vilken fin blogg jag bara råkade ramla in i :) Jag är väldigt gärna med och tävlar om pionfröna. Jag bor i zon7 och försöker odla så gott det går. Där jag bor är jag väldigt ensam om att ha en riktigt blommande trädgård så det är extra kul att göra så mkt som möjligt. Här har det regnat över 50mm på ett dygn så nu är man mer än nöjd.
    Hälsningar från norra Jämtland.

    christin_hermansson@hotmail.com

    SvaraRadera
  22. Skylten är jättefin och så kul med en utlottning! En pion skulle inte vara helt fel:) Vill gärna vara med och pröva lyckan! Nu får det gärna sluta regna, här har vi fått 35 mm nu!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  23. Han kan verkligen få till det, den gode Ernst. Skylten var underbar. Jag har också fått upp en D.scandens planta men inga blommor i sikte, men jag hoppas den klarar en vinter ute hos mig. Jag kan bara hålla med dig om lackpionens fröställningar, klart jag vill vara med i en utlottning om frö till en sådan.
    Kram

    SvaraRadera
  24. Missade helt tävlingen, tur att du påminde om den;) Klart jag vill vinna en lackpion!!!! Kram Johanna

    SvaraRadera
  25. Jag vill också jättegärna vara med i utlottningen!Otroligt vackra frökapslar...

    SvaraRadera
  26. Hej Helen.
    Titta mig djupt i ögonen och säg efter mig.
    Gunilla vill hemskt gärna vinna pionen,
    hemskt gärna.:o)))))))

    Ha det gott
    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  27. Hej Helen :)!

    Ska också pröva lyckan.

    mvh - anki

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...